Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 på tittel
Viser treff 95-114 av 179
-
Lek som metode i undervisningen
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan lærere på 1. og 2. trinn definerer fenomenet lek og hvordan de anvender lek som undervisningsmetode, for å kunne besvare problemstillingen “hvordan kan leken ... -
Lekende læring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Det har blitt et økende fokus på lek i den nye læreplanen, òg i utdanningsløpet for lærere. Lek er et vidt begrep, og hva som ligger i lekbegrepet og hvordan det kan komme til uttrykk i begynneropplæringen, kan diskuteres. ... -
Lekende læring med Sphero-Bolt i 1. og 2.klasse. Hvordan kan lek med roboter ivareta barns motivasjon og mestring i matematikk, og samtidig være et nyttig verktøy i utvikling av barns matematiske samtaler?
(Master thesis, 2023)I dagens samfunn er teknologien en naturlig og integrert del av samfunnet vårt. Teknologien er mye mer tilgjengelig nå enn tidligere, og samtidig er det ikke nødvendig å ha kunnskap om programmering for å kunne ta i bruk ... -
Lekende tilnærminger til læring
(Master thesis, 2022)I de senere årene har leken fått en større plass i skolen, både nasjonalt og internasjonalt (Øksnes & Sundsdal, 2020, s. 108). Lekende tilnærminger til læring i norskfaget er et tema det er lite forskning på. Jeg ønsker ... -
Lekens aktualitet i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket jeg å undersøke lærernes erfaringer med leken knyttet opp mot elevers læring. Formålet med studien var å erverve meg kunnskap om, og innsikt i ... -
Lekens betydning i overgang fra barnehage til skolens begynneropplæring - En kvalitativ studie om hvordan ulike profesjonelle aktører i barnehage og skole erfarer at lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvordan lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole. Jeg har brukt en kvalitativ forskningsmetode med sosialkonstruktivistisk tilnærming. Datamaterialet ... -
Lekpreget undervisning i begynneropplæringen: Lærernes erfaringer, et kvalitativt studie.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen har problemstillingen “Læreres erfaringer med lekpreget undervisning”. Forskningsmetoden jeg har valgt er intervju. Intervju er en kvalitativ forskningsmetode. Jeg skal snakke med tre barneskolelærere ... -
Leseopplæring på nettbrett: Hvordan jobber et utvalg norsklærere med lesing i klasserom der alle elever har sin egen iPad
(Master thesis, 2022)Norske klasserom har i flere år gjennomgått en digitaliseringsprosess, hvor flere av elevene nå har sin egen digitale enhet. Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan et utvalg lærere jobber med leseopplæring ... -
Litterære samtaler om sakprosa i bærekraftundervisningen: Mellomtrinnselevers refleksjoner om natur og bærekraft i møte med to sakprosatekster
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven var et ønske om å lage og gjennomføre et litteraturundervisningsopplegg om natur og bærekraft som hadde et positivt fokus, som en motsats til all den negativt vinkla informasjonen rundt ... -
Livsmestring i begynneropplæringa, hvor langt har vi kommet?
(Master thesis, 2023)I 2020 kom det et nytt læreplanverk med en overordnet del hvor det ble innført tre overordnede tverrfaglige temaer. Et av disse temaene er folkehelse og livsmestring, som skal være med på å "(…) gi elevene kompetanse som ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere implementerer det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skoletiden, vi har valgt å avgrense oppgaven til å handle om livsmestring i begynneropplæringen, ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å belyse et utvalg småtrinnslæreres kompetanse i livsmestringsundervisningen. Ønsket er å få et innblikk i lærernes forståelse av livsmestringsbegrepet, muligheter og like så begrensninger ... -
"Livsmestring i skolen er jo elevenes stemmer, egentlig"
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2025-06-01 -
Lokalhistorie i Drammen: En kvalitativ studie om læreres bruk av stedsbasert læring i arbeid med lokalhistorie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan samfunnsfagslærere i Drammen jobber med lokalhistorie og stedsbasert læring. Oppgaven baserer seg på empiri som er hentet ut fra tre intervjuer, der to er fra et lærerperspektiv og ... -
Lokalhistorie i praksis: En studie av fem læreres syn på lokalhistorie i møte med LK20
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere ser på bruken av lokalhistorie i undervisning, da i tråd med LK20. Oppgaven bygger på empirien som er samlet inn gjennom intervju på fire ulike skoler i Telemark. Prosjektets ... -
Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon.
(Master thesis, 2022)Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ... -
Lærerens relasjonsbygging til elever med alvorlige atferdsproblemer på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på 1.-7. trinn. Studien ser nærmere på hva alvorlige atferdsproblemer er, ... -
Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn
(Master thesis, 2022)En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har ... -
Lærerens tilrettelegging for leselyst
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere på småtrinnet legger til rette for leselyst hos elever på et tidlig stadium i den andre leseopplæringen. Gjennom dybdeintervju og observasjon gir denne ... -
Læreres håndtering av atferd i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke hvordan barneskolelærere møter og håndterer uro og forstyrrende atferd i klasserommet. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere mestrer utfordrende atferds ...