Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 på tittel
Viser treff 75-94 av 179
-
"Innenfor skolens fire vegger, er det ikke læreren man først tenker på å ivareta."
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere opplever sitt eget handlingsrom i møte med uønsket atferd. Bakgrunnen for at det var ønskelig å undersøke denne tematikken, var i hovedsak egne erfaringer og ... -
Ivaretakelse av lærere : Hvordan opplever lærere som har opplevd utfordrende atferd å bli ivaretatt og i hvilken grad har disse lærerne nødvendig kompetanse til å håndtere utfordrende atferd?
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ masteroppgave som ser på ulike punkter rundt problematikken med utfordrende atferd i skolen. I innledningen er det beskrevet hvorfor denne tematikken er aktuell, med søkelys på nyhetssaker, lovverk ... -
«Jeg blåser i hva slags aktivitet vi gjør så lenge det er gøy og godt for noe»
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er legitimeringen av kroppsøving som et læringsfag. Det er sett på hva kroppsøvingslærere tilrettelegger for i undervisningen, og hva kroppsøvingsfagets plass er i skolen. Vi har undersøkt følgende ... -
"...jeg elsker matteboka, jeg... vi hadde matteboka akkurat også gjorde man så mange sider og jeg syns det var så gøy!"
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om motivasjon i matematikk sett gjennom et elevperspektiv. Motivasjon er et vidt begrep som kan være vanskelig å observere, men det er vesentlig for god læring. Kleven og ... -
«Jeg kan være med på det, men jeg kan ikke være med så mye»: En casestudie om deltakelse av elever med fysiske funksjonsnedsettelser i kroppsøving på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne studien er en casestudie av en elevs og en lærers opplevelse og erfaringer av deltakelse i kroppsøving. Tematikken i oppgaven omhandler elever med nedsatt fysisk funksjonsevne i kroppsøving på mellomtrinnet, og ... -
«Jeg vet i hvert fall at jeg hadde hatt mye mer omsorg og sympati ovenfor elever, enn det jeg fikk»
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan elever erfarer lærer-elev-relasjonen, med et spesielt fokus på begrepet omsorg. Å få kunnskap om hvordan negative lærer-elev-relasjoner oppleves, hvilke konsekvenser de kan ha og hvor vidt ... -
Kjennetegn på og utvikling av elever med stort læringspotensial i matematikk: En observasjonsstudie om elevers arbeid med en LIST-oppgave
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler elever med stort læringspotensial i matematikk og arbeid med LIST-oppgaver. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke kjennetegn på elever med stort læringspotensial i matematikk ... -
Klasseledelse i oppstart av økter. En erfaren lærers klasseledelse i oppstart av økter på tredje trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en dyktig klasseleder praktiserer klasseledelse ved oppstart av økter, og beskriver betydningen av struktur, rutiner og regler for å styrke klasseledelsen. I dagens skole er klasseledelse ... -
Kommunikasjonens betydning i samarbeidet mellom hjem og skole rundt elever med utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har hatt som mål å undersøke kommunikasjonens betydning i samarbeidet mellom skole og hjem rundt elever med utfordrende atferd. Utfordrende atferd i denne sammenhengen handler om de elevene som ... -
Konkreter i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål Denne studien har som formål å undersøke læreres bruk av konkreter i begynneropplæringen. Vi har erfart at konkreter er en engasjerende og motiverende måte å arbeide med matematikk på. Likevel har vi ... -
Kreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på ... -
Kritisk tenking og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Kritisk tenking blir viktigere og viktigere, selv i læreplanen tar den mer og mer plass. Det er derfor jeg har valg å skrive om kritisk tenking, så jeg får mer kunnskap om det og er bedre rustet til når jeg skal undervise ... -
Kropp og emosjoner i klasserommet
(Master thesis, 2023)Hvilken betydning kropp og emosjoner har i skolehverdagen for lærere har fått økende oppmerksomhet. Det mangler derimot forskning når det kommer til hvordan lærere tar i bruk kropp og emosjoner i møte med det relasjonelle ... -
Lek i begynneropplæringen - En kvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2023)I denne masterstudien er temaet begynneropplæring og lek. Oppgaven baserer seg på problemstillingen “Læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese - og skriveopplæring i førsteklasse” med påfølgende ... -
Lek i matematikkens begynneropplæring: en analyse av utvalgte læremidler i matematikk til 1. trinn
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan læreverk på 1. trinn legger til rette for bruk av lek i begynneropplæringen. Dette er blitt gjort ved hjelp av en tematisk innholdsanalyse av to utvalgte læreverk, ... -
Lek i undervisningen
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å se om lærere tilrettelegger for lek i undervisningen og se dette inn mot lekens plass, behovet for lek og hvordan lek kan bidra til utvikling. Valget for å nå dette målet falt på en kvalitativ ... -
Lek og elevers læring på 1. trinn
(Master thesis, 2023)I dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket vi å undersøke lærernes praktisering av og argumentasjon for lek i skriveopplæringen. Formålet med studien var å tilegne oss kunnskap om, og få ... -
Lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne avhandlingen er lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen som foregår i første klasse. Formålet med studien har vært å se på to læreres erfaringer, kunnskap og bruk av lek og lekende tilnærming til ... -
Lek og sosial kompetanse: En kvalitativ intervjustudie av lærere i begynneropplæringen om hvordan lek kan støtte elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2023)Formålet med dette prosjektet var å undersøke hvordan lærere reflekterer rundt lekens rolle i å utvikle elevenes sosiale kompetanse i begynneropplæringen. Dataene i denne studien er innhentet gjennom kvalitative ...