Ivaretakelse av lærere : Hvordan opplever lærere som har opplevd utfordrende atferd å bli ivaretatt og i hvilken grad har disse lærerne nødvendig kompetanse til å håndtere utfordrende atferd?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086478Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en kvalitativ masteroppgave som ser på ulike punkter rundt problematikken med utfordrende atferd i skolen. I innledningen er det beskrevet hvorfor denne tematikken er aktuell, med søkelys på nyhetssaker, lovverk og statistikk.
Videre blir utfordringene belyst med teori som forteller om hva utfordrende atferd og vold innebærer. Deretter blir det beskrevet hvilken type støtte man som lærer får og hvilken støtte lærere bør få. Både fra ledelse, kollegaer og fra seg selv.
Etter teorikapitlet følger metodekapitlet hvor det blir beskrevet hvordan prosjektet er gjennomført, da med kvalitativ forskning som i denne oppgaven innebærer semistrukturert intervju, og deretter hvordan empirien har blitt analysert for å få kunnskap ut av disse dataene.
Under funnkapitlet ser jeg på hva tre ulike informanter har opplevd av vold i skolen, deretter blir det satt søkelys på hvilken form for ivaretakelse disse informantene har opplevd i løpet av sin arbeidshverdag. Videre i funnkapitlet belyser jeg hvilken kompetanse om denne problematikken de ulike informantene har fått på sin arbeidsplass, og deretter hvilken kompetanse de skulle ønske at de hadde fått. Til slutt i dette kapitlet blir fokuset på hvordan informantene har dokumentert og rapportert den utfordrende atferden de har opplevd.
Videre i oppgaven blir funnene diskutert i lys av teorien som er benyttet i teorikapittelet. Og til slutt i denne oppgaven blir funnene oppsummert, og det blir i tillegg belyst hva som videre kunne blitt forsket på.