Lek i matematikkens begynneropplæring: en analyse av utvalgte læremidler i matematikk til 1. trinn
Abstract
Målet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan læreverk på 1. trinn legger til rette for bruk av lek i begynneropplæringen. Dette er blitt gjort ved hjelp av en tematisk innholdsanalyse av to utvalgte læreverk, Gyldendals Multi og Kahoot! DragonBox, over hvordan læreplanens overordnede mål og kompetansemål i læreplanverket kommer frem i de ulike læreverkene. Deretter ble det laget kategorier for analysering av aktivitetene i læreverkene i de ulike formene for lek i læring og matematikk som blir drøftet opp mot både tilstedeværelsen og bruken av de ulike typer lek i drøftinga.
Funnene viser i hovedsak at det er stor forskjell på hvordan leken spesifisert fra læreplanverket kommer til syne i lærerveiledningene, og at ingen av læreverkene har lek i sine konkretiserte læringsmål. Multi har tatt mye hensyn til overordnet del, men DragonBox har bare tatt hensyn til selve kompetansemålene. Det er også store forskjeller på hvor det er lagt vekt på å bruke lek i de ulike læreverkene. Det viser seg at Multi har stor tilstedeværelse av lek i elevbøkene, men ikke DragonBox. Det siste funnet viser at det er funnet representasjoner av både matematisert lek og lekende matematikk i oppgavene til begge forlag, men i varierende omfang på hvor det befinner seg. Samlet sett for begge læreverk er at det bare er matematisert lek i oppgaver som faller utenfor den foreslåtte årsplanen og progresjonen i faget, mens lekende matematikk er mer tilstede jevnt over. Det blir også drøftet i hvor vidt disse ulike spillene og aktivitetene kan betegnes som lek eller ikke. Studien sier ikke noe om hvordan dette i praksis utføres.