Konkreter i begynneropplæringen
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn og formål
Denne studien har som formål å undersøke læreres bruk av konkreter i begynneropplæringen. Vi har erfart at konkreter er en engasjerende og motiverende måte å arbeide med matematikk på. Likevel har vi erfart at mange lærere bruker lite konkreter i undervisningen. Vi ønsker å undersøke hvordan lærere som aktivt benytter seg av konkreter gjør dette for å fremme elevenes matematiske forståelse, samtidig som vi er interesserte i lærerens tanker rundt denne tematikken.
Problemstilling og forskningsspørsmål
«Hvordan bruker lærerne konkreter i begynneropplæringen for å fremme elevenes matematiske forståelse?»
* Hvilken rolle mener lærerne at konkretiseringsmateriell spiller inn på elevers forståelse i arbeid med matematikk?
* Hvordan bruker lærerne konkretiseringsmateriell som verktøy for å differensiere matematikkundervisningen?
* Hvilke fordeler og utfordringer er knyttet til bruk av konkretiseringsmateriell fra lærerens perspektiv?
Metode
Med bakgrunn i problemstillingen og forskningsspørsmålene har vi valgt en kvalitativ tilnærming. Som metode har vi brukt intervju og observasjon for å samle inn datamateriell. Materiellet er hentet inn fra tre informanter som bruker konkreter aktivt i sin undervisning, og har gitt oss et godt grunnlag for å diskutere både problemstillingen og forskningsspørsmålene i lys av relevant teori.
Funn
Prosjektet har hatt et særlig fokus på fire momenter som har utgjort våre funn. Et av de sentrale momentene er at konkreter tilbyr et rom for å tilpasse opplæringen og differensiering i undervisningen. Når oppgavene er tilpasset hver enkelt elev og undervisningen er differensiert mener lærerne at elevene også er mer engasjerte og motiverte for læring. Gjennom drøftingen ser vi i tillegg at konkreter byr i tillegg på visse utfordringer, som mangel på kunnskap om hvilke situasjoner hvor ulike konkreter er mest gunstig for elevenes forståelse, samtidig som tidspress i skolen, mangel på ressurser eller arbeid med tradisjonell (abstrakt) matematikk blir prioritert for å øke resultatene i kartlegginger eller nasjonale prøver.