Kropp og emosjoner i klasserommet
Abstract
Hvilken betydning kropp og emosjoner har i skolehverdagen for lærere har fått økende oppmerksomhet. Det mangler derimot forskning når det kommer til hvordan lærere tar i bruk kropp og emosjoner i møte med det relasjonelle aspektet mellom lærer og elev. I denne studien er det gjort en kvalitativ casestudie hvor jeg har intervjuet to lærere, samt observert og gjennomført et refleksjonsintervju for å få innsyn i hvilken betydning kropp og emosjoner har for deres hverdag som lærer. Jeg har valgt disse metodene på bakgrunn av at jeg har villet utforske følgende problemstilling: Hvilken betydning har kropp og emosjoner for min profesjonsutvikling som lærer når det kommer til lærer-elev relasjonen? Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvilke kroppslige og emosjonelle erfaringer forteller lærere at de opplever i klasserommet? Hvilke kroppslige og emosjonelle erfaringer kommer til uttrykk i klasserommet i møte med elever? Hvilke kroppslige eller emosjonelle strategier bruker lærerne i klasserommet for å danne relasjoner til elevene? Analysene får frem hvordan lærerne tar i bruk kroppen som et verktøy i møte med det relasjonsarbeidet som gjøres i skolen. Det kommer også frem hvilke strategier lærerne tar i bruk i dette arbeidet. Strategiene er blikk, refleksjon over egen praksis og å si unnskyld. Diskusjonsdelen forsøker å knytte funnene jeg har gjort i denne studien opp mot tidligere studier for å se om det er en sammenheng. Til slutt fremheves det at det er viktig at lærere og forskere fortsetter å fremheve denne tematikken for at det skal komme mer forskning på feltet.