Lekende tilnærminger til læring
Description
Full text not available
Abstract
I de senere årene har leken fått en større plass i skolen, både nasjonalt og internasjonalt (Øksnes & Sundsdal, 2020, s. 108). Lekende tilnærminger til læring i norskfaget er et tema det er lite forskning på. Jeg ønsker derfor med denne masteroppgaven å bidra til å tette et kunnskapshull. Med denne studien forsøker jeg å få en innsikt i lærernes forståelse og erfaringer rundt lekens rolle på første trinn, med særlig fokus på norskfaget. For å avgrense oppgaven har jeg utformet to forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet er ”hvordan forstår lærere i førsteklasse bruk av lek som tilnærminger til læring?”. Det andre forskningsspørsmålet er ”hvilke erfaringer har lærere i førsteklasse med lekende tilnærmingsmåter til læring i norskfaget?”. For å undersøke disse spørsmålene har jeg gjennomført kvalitative intervju av strategisk utvalgte informanter. Dette er informanter som jeg på forhånd visste hadde god kjennskap og erfaring med temaet.
Resultatene i studien viser at informantene har ulike forståelser av lek i skolesammenheng. To av informantene forstår det slik at lekenende tilnærminger til læring er aktiviteter som er lærerstyrte, mens en informanter tenker på både lærerstyrt lek og elevstyrt lek som lekende tilnærminger til læring. Særlig rolleleken blir fremhevet i denne masteroppgaven som en sentral leke-form i norskfaget. Informantene opplever det som enklere å knytte rolleleken til skriveopplæringen, enn til leseopplæringen. Lesing er altså et område i norskfaget som informantene opplever det som vanskelig å gjøre lekinspirert. Motivasjon for læring trekkes fram av alle informantene i studien som en viktig begrunnelse for å bruke lekende tilnærminger til læring på første trinn.
Jeg håper at denne masteroppgaven bidrar til å gi innsikt til temaet, og inspirasjon for videre forskning på feltet.