Now showing items 104-123 of 183

    • Litterære samtaler om sakprosa i bærekraftundervisningen: Mellomtrinnselevers refleksjoner om natur og bærekraft i møte med to sakprosatekster 

      Nilssen, Silje Grotle (Master thesis, 2023)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven var et ønske om å lage og gjennomføre et litteraturundervisningsopplegg om natur og bærekraft som hadde et positivt fokus, som en motsats til all den negativt vinkla informasjonen rundt ...
    • Livsmestring i begynneropplæringa, hvor langt har vi kommet? 

      Sandersen, Naomi-Eloi Gast (Master thesis, 2023)
      I 2020 kom det et nytt læreplanverk med en overordnet del hvor det ble innført tre overordnede tverrfaglige temaer. Et av disse temaene er folkehelse og livsmestring, som skal være med på å "(…) gi elevene kompetanse som ...
    • Livsmestring i begynneropplæringen 

      Hansen, Ida Marie; Monge, Camilla Lauritzen (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere implementerer det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skoletiden, vi har valgt å avgrense oppgaven til å handle om livsmestring i begynneropplæringen, ...
    • Livsmestring i begynneropplæringen 

      Kvammen, Martine (Master thesis, 2023)
      Formålet med masteroppgaven er å belyse et utvalg småtrinnslæreres kompetanse i livsmestringsundervisningen. Ønsket er å få et innblikk i lærernes forståelse av livsmestringsbegrepet, muligheter og like så begrensninger ...
    • Livsmestring i en flerkulturell kontekst 

      Grami, Afrasiab (Master thesis, 2024)
      Denne studien er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk i grunnskolelærerutdanning (1-7). Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter og definerer lærere med minoritetsbakgrunn begrepet livsmestring, basert på deres ...
    • "Livsmestring i skolen er jo elevenes stemmer, egentlig" 

      Burgess, Benjamin Alexander Fusheng (Master thesis, 2022)
      Abstract will be available on 2025-06-01
    • Lokalhistorie i Drammen: En kvalitativ studie om læreres bruk av stedsbasert læring i arbeid med lokalhistorie 

      Emeci, Mehmet Yakub; Flåten, Hans Petter (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan samfunnsfagslærere i Drammen jobber med lokalhistorie og stedsbasert læring. Oppgaven baserer seg på empiri som er hentet ut fra tre intervjuer, der to er fra et lærerperspektiv og ...
    • Lokalhistorie i praksis: En studie av fem læreres syn på lokalhistorie i møte med LK20 

      Pettersen, Oda-Elise Nordskog (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere ser på bruken av lokalhistorie i undervisning, da i tråd med LK20. Oppgaven bygger på empirien som er samlet inn gjennom intervju på fire ulike skoler i Telemark. Prosjektets ...
    • Lær i læring 

      Strømnes, Andrea Caroline Holst (Master thesis, 2024)
      Arkeologiske funn viser til at mennesker har benyttet seg av dyrehuder siden «tidenes morgen». Selv om hudene på det tidspunktet var ubearbeidet, dannet det grunnlaget for det vi i dag omtaler som lærhåndverk, som er ansett ...
    • Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon. 

      Boldvik, Marte; Husby, Ida Elisabeth (Master thesis, 2022)
      Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ...
    • Lærerens relasjonsbygging til elever med alvorlige atferdsproblemer på barnetrinnet 

      Larsen, Solvår (Master thesis, 2023)
      Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på 1.-7. trinn. Studien ser nærmere på hva alvorlige atferdsproblemer er, ...
    • Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn 

      Andersen, Sigrid (Master thesis, 2022)
      En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har ...
    • Lærerens tilrettelegging for leselyst 

      Almås, Stine (Master thesis, 2023)
      Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere på småtrinnet legger til rette for leselyst hos elever på et tidlig stadium i den andre leseopplæringen. Gjennom dybdeintervju og observasjon gir denne ...
    • Læreres håndtering av atferd i klasserommet 

      Sandbakken, Sandra Helene Harr (Master thesis, 2024)
      Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke hvordan barneskolelærere møter og håndterer uro og forstyrrende atferd i klasserommet. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere mestrer utfordrende atferds ...
    • Læreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet 

      Sigurdsen, Øyvind (Master thesis, 2022)
      Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et ...
    • Læreres tanker om livsmestring i skolen 

      Larsen, Camilla Skilbred (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne studien er læreres forståelse og tanker om det tverrfaglige temaet livsmestring. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med tematikken, og hvilke tanker de har om temaet ...
    • Lærernes møte med troll og enhjørninger - En kvalitativ studie av lærerens relasjonsarbeid i møte med elever på barneskolen 

      Foss, Karoline Tungland; Heldal, Magnus Nesheim (Master thesis, 2023)
      Formålet med og tema i denne studien har vært å belyse forhold som er sentrale for å utvikle og vedlikeholde nære relasjoner i skolen. Vi har hatt et ønske om at studien skal bidra med nyttig og relevant forskning om et ...
    • Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever 

      Nyhagen, Mabel Iselin Fagerheim (Master thesis, 2022)
      Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ...
    • Lærersamarbeid i begynneropplæringen 

      Østensen, Silje Nilsen; Aas, Trine Eline (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Temaet for denne studien er lærersamarbeid i begynneropplæringen. Vi har gjennom tre intervenerende fokusgruppeintervjuer fått innblikk i hvordan et lærerteam på en barneskole på Østlandet samarbeider om den ...
    • Læring og danning gjennom lek - fra barnehage til skole 

      Sunnset, Vanessa Denise Beveridge (Master thesis, 2023)
      Dette masterprosjektet har en formell tilknytning til masteremnet begynneropplæring og omhandler opplæringstilbudet til barn ved barnehagens siste år og første år på skolen. Forskningen undersøker fenomenet lek i sammenheng ...