• Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole 

      Lødding, Berit; Seland, Idunn; Prøitz, Tine Sophie (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Det er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler ...
    • Killing in the name of <insert god here>: Religion som narrativt virkemiddel i TV-seriene Carnival Row og Legion 

      Toft, Audun (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Denne artikkelen ser på hvordan religion fremstilles i to profilerte TV-serier fra 2019. Med utgangspunkt i nyhetsstudier og innrammingsteori, argumenterer jeg for at etablerte og velkjente fore­stillinger om religion som ...
    • Kindergarten Practice: The Situated Socialization of Minority Parents 

      Solberg, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Almost all parents in Norway use kindergarten and part of becoming a kindergarten parent is learning the routines of the particular institution. Thus, kindergarten parents go through a socialization process, learning amongst ...
    • The King in Exile: Ecocriticism, Lawrence and Animals 

      Fjågesund, Peter (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      According to Timothy Morton Lawrence’s “ecological awareness” has a fivefold basis: a rousseauesque critique of civilization, the cultural pessimism of the late nineteenth century, the experience of growing up in an ...
    • A Kingdom for my Bed: Marriage, Sexuality, and Power in Harald Fairhair’s Conquest of Norway 

      Alvestad, Karl Christian (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Snorri Sturluson’s account of Harald I Fairhair’s conquest and unification of Norway starts with a failed marriage proposal and a haughty girl refusing to marry Harald until he has subjugated all of Norway and rules as the ...
    • Klasa szkolna jako przestrzeń komunikacyjna. Przykład norweski 

      Pietran, Klaudia; Blaszczyk, Maja (Book, 2019)
      Artykuł podejmuje problematykę komunikacji w norweskiej szkole. We wstępie autorki zapoznają czytelnika z obowiązującym systemem szkolnym, by następnie przejść do krótkiej charakterystyki podstawowych umiejętności, które ...
    • Klesdiskursen i sandvolleyball i OL-04 

      Lippe, Gerd von der (Journal article; Peer reviewed, 2005)
      This article is part of the project: "Tabloidization of sport and culture in the Norwegian media: 1930s-2004". The focus is on texts from the Norwegian, national tabloid papers VG and Dagbladet from August 14th until October ...
    • Knowledge Development through Hybrid Leadership Practices 

      Bøe, Marit; Hognestad, Karin (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article considers the formal teacher leaders’ practices of leading knowledge development at the department level in early childhood education and care. To better understand these practices, we have utilised the ...
    • Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? 

      Eik, Liv Torunn; Lyberg, Anne Marit; Wittek, Anne Line (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos ...
    • Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving 

      Frigstad, Trond (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en ...
    • Konstruksjon av kjønn og seksualitet i en dramaturgisk idrettskontekst 

      Lippe, Gerd von der (Journal article; Peer reviewed, 2003)
      This article focuses on how the dominating gender and sexualized order is reproduced, and on how new constellations between femininities and masculinities are constructed in the elite sports media. The point of departure ...
    • Kopiering av tradisjonskunst som læringsmetode 

      Rorgemoen, Mari (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Artikkelen er skriven på bakgrunn av problematikk kring utvikling av ein forskingsbasert didaktikk for tekstilundervisninga på grunnstudiet ved Institutt for folkekultur, Høgskolen i Telemark. Delar av forskingsprosjektet ...
    • Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping: Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen 

      Bergman, Silje (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Kopiering som verktøy i bildeskapende prosesser, og etiske og opphavsrettslige utfordringer i den forbindelse, er tema for denne artikkelen. For å undersøke temaet er det utviklet et undervisningsopplegg der studenter løser ...
    • Kristensosialismens oppblomstring 

      Agøy, Nils Ivar (Journal article; Peer reviewed, 2011)
    • Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst 

      Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Kritisk tilnærming til tekst er et av områdene i de nye kjerneelementene i norskfaget. I denne artikkelen undersøker vi hvordan høypresterende elever på Vg3 forstår en historisk saktekst med antisemittisk innhold, og hvilke ...
    • Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse 

      Burt-Davies, Kaja; Andersson, Annica (Others, 2023)
      Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kunne forholde seg kritisk til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics ...
    • Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar 

      Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ...
    • KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar 

      Duesund, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ...
    • Kultur for skredsikkerhet i Norge, 1960 - 2020 

      Horgen, André; Christoffersen, Fredrik G. (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I artikkelen presenteres resultatene av en kulturhistorisk undersøkelse av diskursen knyttet til skredsikkerhet og risiko i Norge i perioden 1960-2020. Undersøkelsen dreier seg om hva slags sikkerhetstenkning, knyttet til ...
    • Kulturarvens ulike ansikt 

      Halvorsen, Else Marie (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      I dag er spørsmålet om overføring av kulturarv i skolen et relevant tema i diskusjonen om skolens innhold. På den ene side synes samfunnet å ha behov for et innhold som rommer sentrale verdier som kan skape identitet og ...