Now showing items 448-467 of 935

    • Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar 

      Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ...
    • KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar 

      Duesund, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ...
    • Kultur for skredsikkerhet i Norge, 1960 - 2020 

      Horgen, André; Christoffersen, Fredrik G. (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I artikkelen presenteres resultatene av en kulturhistorisk undersøkelse av diskursen knyttet til skredsikkerhet og risiko i Norge i perioden 1960-2020. Undersøkelsen dreier seg om hva slags sikkerhetstenkning, knyttet til ...
    • Kulturarvens ulike ansikt 

      Halvorsen, Else Marie (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      I dag er spørsmålet om overføring av kulturarv i skolen et relevant tema i diskusjonen om skolens innhold. På den ene side synes samfunnet å ha behov for et innhold som rommer sentrale verdier som kan skape identitet og ...
    • Kultursektor og sektorovergripende kultur 

      Kvarv, Sture (Journal article; Peer reviewed, 1998)
      Over the last few years reforms of the Norwegian system of municipal government have been implemented on a broad scale. The background of these reforms has been a general dissatisfaction with sector-based organization and ...
    • Kunnskap for selvstendighet - Christen Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring 

      Roos, Merethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Legen, botanikeren og økonomen Christen Smiths liv og virke kan ses mot en utdanningshistorisk bakgrunn. I denne artikkelen belyser jeg hvordan hans innsats for innsamling av norske medisinplanter blir regnet som eksemplarisk ...
    • Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article, 2004)
      Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ...
    • Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden? 

      Aakre, Bjørn Magne; Kjosavik, Steinar (Journal article, 2001)
      Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ...
    • Kvinnelige forskeres forventninger til professorrollen 

      Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Vi undersøker hvordan den nye professorrollen oppleves av kvinner som er på vei inn i professorstillinger sett i lys av reformene i universitets- og høgskolesektoren de seneste årene. Betraktningene til de fremtidige ...
    • Kvinnelige fotballspillere har ikke baller 

      Lippe, Gerd von der (Journal article, 2007)
      Å være kvinne kan fortsatt være et skjellsord. I hvert fall så lenge de spiller fotball. I denne artikkelen vil jeg komme med noen refleksjoner om hvorfor det er slik og vise hvilke uttrykk det kan få.
    • Kvinnelige og mannlige professorers synlighet i mediene. En undersøkelse av kvinnelige og mannlige professorer i VG og Aftenposten 

      Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Denne undersøkelsen dreier seg om mannlige og kvinnelige professorers synlighet i mediene, nærmere bestemt om hvordan professorer brukes som kilde i VG og Aftenposten, de to største norske riksavisene. Vi har fremsatt fem ...
    • La palabra lúdica: The recreational word 

      Ramírez-Orozco, Mario (Journal article, 2011)
      Erudition as a cultist topic and style, recreated in countless traditional sources, helps Colombian writer R. H. Moreno-Durán to establish a delicate equilibrium between the parodic forms of linguistics research and the ...
    • Labialization in Cairene Arabic 

      Youssef, Islam (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      This paper investigates certain morphological categories in Cairene Arabic where the contrast between the short high vowels [i] and [u] is neutralized. The understanding of these neutralizations has direct consequences on ...
    • The lamentable status of (queer) children in fandom: On being a fannish pariah 

      Duggan, Jennifer (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      This autoethnographic paper considers the place of (queer) children in fandom, focusing on fan fiction–centered fan communities. It explores, in particular, the ways in which these communities have been defined and policed ...
    • Language aptitude and its links with metalinguistic knowledge, self-efficacy, anxiety, and language maintenance in multilingual language teachers 

      Calafato, Raees (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Language teachers cannot help their students develop high levels of metalinguistic knowledge and language aptitude if they themselves are found lacking in these abilities. This article reports on a study that utilised a ...
    • Language contact across the lifespan 

      Fløgstad, Guro Nore; Lanza, Elizabeth (Chapter, 2019)
      The outcome of a multilingual encounter depends on a number of factors. Contact may be of various kinds and may differ in duration, and speakers may belong to different sociocultural groups depending on such variables as ...
    • Language Learning Strategies in the 2020 National Curriculum for English 

      Schipor, Delia; Hammershaug, Vilde Smeby (Chapter, 2022)
      The concept of language learning strategies (LLS) has a central place in the new Norwegian national curriculum for English (LK20). Current research on the new national curriculum has focused on general challenges for ...
    • Language, citizenship and schooling: A minority teacher's perspective 

      Burner, Tony; Osler, Audrey (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      In an age in which a shift towards increased authoritarianism and populism means that citizenship is defined in increasingly exclusive ways, migrant teachers’ perspectives are vital in informing inclusive educational ...
    • Large estimate variations in assessed energy expenditure and physical activity levels during active virtual reality gaming: a short report 

      Johansen, Jan-Michael; Schutte, Kjartan; Bratland-Sanda, Solfrid (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      The purpose of the study was to compare methods for estimating energy expenditure (EE) and physical activity (PA) intensity during a 30 min session of active virtual reality (VR) gaming. Eight individuals (age = 25.4 ± 2.0 ...