Kunnskap for selvstendighet - Christen Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2991921Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Roos, M. (2021). Kunnskap for selvstendighet - Christian Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring. Michael: Publication Series of The Norwegian Medical Society, 18(4) 440-454.Sammendrag
Legen, botanikeren og økonomen Christen Smiths liv og virke kan ses mot en utdanningshistorisk bakgrunn. I denne artikkelen belyser jeg hvordan hans innsats for innsamling av norske medisinplanter blir regnet som eksemplarisk i en tid der systematisk undervisning i realfag nylig var blitt innført i den lærde skolen. Begrepet «den lærde skolen» viser til den tradisjonelle latinskolen, som hadde som formål å forberede til universitetsstudier. Jeg tar utgangspunkt i innbydelsesskriftet til eksamen i naturhistorie ved katedralskolen i Christiania i 1813, ført i pennen av skolens entusiastiske naturhistorielærer, Martin Richard Flor (1772–1820).1 I teksten viser jeg hvordan Smith inntar en sentral rolle i et opplysningsprosjekt med et helt spesielt mål: Å sørge for at Norge i økonomisk forstand skal kunne klare seg på egen hånd, uavhengig av en union med Danmark.