Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438217Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [271]
Originalversjon
Form 38(2004) Nr. 1, S. 12-14Sammendrag
Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og hvordan erfares det nye faget i praksis? Opplever elever og lærere det nye faget som et fremskritt? Eller er alt ved det gamle? Disse spørsmålene stod sentralt i en nasjonal evaluering som ble avsluttet i 2003. I denne artikkelen drøfter jeg undersøkelsen i et didaktisk perspektiv med vekt på teori og metode og noen utvalgte eksempler til slutt.
Beskrivelse
Artikkel gjengitt med tillatelse fra utgiver