Browsing Institutt for pedagogikk by Issue Date
Now showing items 1-20 of 298
-
ABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdet
(Journal article, 1992)Når vi betrakter historien og abc-er og lesebøker fra omkring 1780 og fram til omtrent 1980, kan vi grovt skille mellom tre faser i utviklingen. Pietisme og opplysning, 1870-1880. Lesestoff om Norge og arbeidsskolepedagogikk, ... -
Veiledning og taus kunnskap. På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling?
(Master thesis, 1996)Problemstillingen som behandles i denne avhandlingen er: På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling? Dette belyses i hovedsak utfra Schöns teori om praktisk yrkeskunnskap og ... -
Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden?
(Journal article, 2001)Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ... -
IKT og nye llæreprosesser: Avsluttende rapport ved Høgskolen i Vestfold November 2003
(Research report, 2003)Prosjektet IKT og nye læreprosesser ble igangsatt høsten 2000 med to forsøksklasser henholdsvis på allmennlærer- og førskolelærerutdanningen. Ett år senere ble prosjektet utvidet/oppskalert til å gjelde alle nye studenter ... -
Forskermøte med en fortellende skole. Aksjonsforskning og aksjonslæring som strategier for at lærerne ved en skole bedre kan forstå læreplanens idealer om en inkluderende skole
(Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;26, Doctoral thesis, 2004) -
Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv
(Journal article, 2004)Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ... -
Veiledning av nyutdannede førskolelærere. Hvilke forventninger til veiledning av nyutdannede førskolelærere gir veiledere uttrykk for?
(Master thesis, 2004)The research question in the dissertation is: "What expectations to mentoring of recently qualified pre-school teachers do the mentors express? ". The question has been put into a social, theoretical and an empiric ... -
KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2005)I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ... -
Hva lærer barn når de forteller? En studie av barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis
(Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;56, Doctoral thesis, 2006) -
Teknologi, design og dannelse
(Journal article, 2007)Teknologi og design utgjør viktige sider ved vår kultur, og de er betydelige drivkrefter i nyskaping og samfunnsutvikling. Dannelse handler om holdninger og verdier, om innlevelse og den glød som skal til for å lede en ... -
Siger ungdomsværelset noget om ungdommen?
(Journal article, 2007-04)Ungdomsværelset udgør et helt konkret vidnesbyrd om den unges liv. Willy Aagre fortæller her om forskningen i ungdomsværelset. Og så åbner han døren til tre forskellige ungdomsværelser. -
Læringsstrategier, privat praksis eller felles sak? En etnografisk case-studie av en skole, en leder og en kommune
(Master thesis, 2007-11-01)Problemområde: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilken oppfølging og ansvarliggjøring ledelsen ved en skole utøver ved innføring av læringsstrategier, og hvilken praksis dette fører til i skolens personale. ... -
Norsk matematikkråds undersøkelse : høsten 2007
(Research report, 2007-12) -
Technology and Design Education. From play to profession
(Journal article, 2008)The purpose of this paper is to discuss the purpose and role of Technology and Design education, and to present the results from a case study on the topic. The motivations are the fact that modern Technology and Design ... -
Vocational teacher education : a Norwegian context
(Journal article, 2008)The purpose of this paper is to present the development and status of vocational teacher education in Norway, and to discuss its contemporary philosophy, structure and content. As there is no very clear definition of the ... -
Filosofiske samtaler som motgift mod totalitarisme
(Journal article, 2009)Det er en vanlig fordom at utdannelse og demokrati vil kunne forhindre totalitarisme. Imidlertid har historien vist at totalitær tenkning kan få fotfeste i demokratiske og intellektuelt velutviklede samfunn, som fx det ... -
Sykkelopplæring i Telemarkskolene
(Research report, 2009-03-04)I forbindelse med våre stillinger som høgskolelektorer ved Høgskolen i Telemark, avdeling for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning har vi med denne rapporten ønsket å se nærmere på trafikk- og sykkelopplæringen i ... -
The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers' play, learning and development
(Journal article; Peer reviewed, 2010)This study examines some characteristics of the outdoor environment in Norwegian kindergartens. Understood as pedagogical space, outdoor conditions may enhance or restrict the youngest children's possibilities for play, ... -
Spenninger i den språklige samfunnsveven : en kritisk analyse av politiske tekster om foreldre, oppvekst og barnevern
(Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo;127, Doctoral thesis, 2010) -
Methodology in Educational Research. A Critical Constructive Perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Educational research and research in teacher education seem to have become more important than ever before. Norway is about to implement a new and comprehensive reform of teacher education from 2010. Key elements in the ...