Filosofiske samtaler som motgift mod totalitarisme
Journal article
Published version
View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [299]
- Publikasjoner fra CRIStin [3857]
Original version
Schjelderup, A. (2009). Filosofiske samtaler som motgift mot totalitarisme. Religionspædagogisk Forum, (3), 29-36. https://www.eksistensen.dk/tidsskrifter/religionspaedagogisk-forum/2009-gratis.htmlAbstract
Det er en vanlig fordom at utdannelse og demokrati vil kunne forhindre totalitarisme. Imidlertid har historien vist at totalitær tenkning kan få fotfeste i demokratiske og intellektuelt velutviklede samfunn, som fx det tyske samfunn på 1930-tallet. I denne artikkelen vil jeg ta utgangspunkt i Hannah Arendts analyse av utviklingen av Nazismen og et totalitært regime i Tyskland i begynnelsen av forrige århundrede, for å belyse hvorvidt, og i tilfelle hvordan, jevnlig deltagelse i filosofiske samtaler kan hjelpe barn til å utvikle motstand mot totalitær tenkning, og derved forhindre utviklingen av nye totalitære regimer i fremtiden.