Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchjelderup, Anne
dc.date.accessioned2023-05-04T12:07:32Z
dc.date.available2023-05-04T12:07:32Z
dc.date.created2023-01-11T12:25:04Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationSchjelderup, A. (2009). Filosofiske samtaler som motgift mot totalitarisme. Religionspædagogisk Forum, (3), 29-36. https://www.eksistensen.dk/tidsskrifter/religionspaedagogisk-forum/2009-gratis.htmlen_US
dc.identifier.issn1902-8903
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3066190
dc.description.abstractDet er en vanlig fordom at utdannelse og demokrati vil kunne forhindre totalitarisme. Imidlertid har historien vist at totalitær tenkning kan få fotfeste i demokratiske og intellektuelt velutviklede samfunn, som fx det tyske samfunn på 1930-tallet. I denne artikkelen vil jeg ta utgangspunkt i Hannah Arendts analyse av utviklingen av Nazismen og et totalitært regime i Tyskland i begynnelsen av forrige århundrede, for å belyse hvorvidt, og i tilfelle hvordan, jevnlig deltagelse i filosofiske samtaler kan hjelpe barn til å utvikle motstand mot totalitær tenkning, og derved forhindre utviklingen av nye totalitære regimer i fremtiden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.eksistensen.dk/tidsskrifter/religionspaedagogisk-forum/2009-gratis.html
dc.titleFilosofiske samtaler som motgift mod totalitarismeen_US
dc.title.alternativeFilosofisk metode mot totalitarismeen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© copyright: Bidragyderne og forlageten_US
dc.source.pagenumber29-36en_US
dc.source.volume3en_US
dc.source.journalReligionspædagogisk Forumen_US
dc.identifier.cristin2104883
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel