Filosofiske samtaler som motgift mod totalitarisme
Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3066190Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [303]
- Publikasjoner fra CRIStin [3902]
Originalversjon
Schjelderup, A. (2009). Filosofiske samtaler som motgift mot totalitarisme. Religionspædagogisk Forum, (3), 29-36. https://www.eksistensen.dk/tidsskrifter/religionspaedagogisk-forum/2009-gratis.htmlSammendrag
Det er en vanlig fordom at utdannelse og demokrati vil kunne forhindre totalitarisme. Imidlertid har historien vist at totalitær tenkning kan få fotfeste i demokratiske og intellektuelt velutviklede samfunn, som fx det tyske samfunn på 1930-tallet. I denne artikkelen vil jeg ta utgangspunkt i Hannah Arendts analyse av utviklingen av Nazismen og et totalitært regime i Tyskland i begynnelsen av forrige århundrede, for å belyse hvorvidt, og i tilfelle hvordan, jevnlig deltagelse i filosofiske samtaler kan hjelpe barn til å utvikle motstand mot totalitær tenkning, og derved forhindre utviklingen av nye totalitære regimer i fremtiden.