• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i Institutt for pedagogikk på tittel 
  •   Hjem
  • 1 USN ansatte
  • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
  • Institutt for pedagogikk
  • Blar i Institutt for pedagogikk på tittel
  •   Hjem
  • 1 USN ansatte
  • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
  • Institutt for pedagogikk
  • Blar i Institutt for pedagogikk på tittel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i Institutt for pedagogikk på tittel

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 1-20 av 217

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • 25+ years of ICT in policy documents for teacher education in Norway and Denmark (1992 to 2020): a study of how digital technology is integrated into policy documents 

      Arstorp, Ann-Thérèse (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This paper examines the role of digital technology in national guidelines and regulations in Norwegian and Danish teacher education over the course of 28 years (1992–2020). These policy documents are used to examine policy ...
    • ABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdet 

      Bjørnsrud, Halvor (Journal article, 1992)
      Når vi betrakter historien og abc-er og lesebøker fra omkring 1780 og fram til omtrent 1980, kan vi grovt skille mellom tre faser i utviklingen. Pietisme og opplysning, 1870-1880. Lesestoff om Norge og arbeidsskolepedagogikk, ...
    • Absenteeism and the new 10% ruling in Norway: A case study 

      Thomas, Paul; Hennum, Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      This study considers the issue of absenteeism in Norwegian high schools with a particular focus on the new controversial 10% ceiling, which began in August 2016. Data was obtained through documentary sources and participant ...
    • Arts-based teaching and learning in teacher education: “Crystallising” student teachers' learning outcomes through a systematic literature review 

      Møller-Skau, Marie; Lindstøl, Fride (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This systematic literature review describes and discusses the characteristics of student teachers' learning outcomes in various courses that emphasise arts-based teaching and learning. A systematic search was conducted in ...
    • Assessing language comprehension in motor impaired children needing AAC: validity and reliability of the Norwegian version of the receptive language test C-BiLLT 

      Fiske, Sara Ida; Haddeland, Anne Lise; Skipar, Ingvild; Bootsma, Jael N.; Geytenbeek, Johanna J.; Stadskleiv, Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Children with severe motor impairments who need augmentative and alternative communication (AAC) comprise a heterogeneous group with wide variability in cognitive functioning. Assessment of language comprehension will help ...
    • Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole 

      Bunting, Mette (Chapter; Peer reviewed, 2014)
      God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste ...
    • «Å åpne øynene fra flere kanter». Studentperspektiv på skygging som metode for lederopplæring i praksis 

      Sell, Ingunn Sælid; Vala, Heidi Østland (Chapter, 2017)
    • «Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen? 

      Tholin, Kristin Rydjord (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for ...
    • A balancing Act – Perceptions of how Teachers in Norwegian and Mathematics combine Digital and Analogue Devices 

      Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; Flittig-Aardalen, Henrikke; Vaagland, Karin; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Focusing on the teacher perspective, this article explores how teachers perceive their use of analogue and digital devices (Chromebooks) in classrooms with one-to-one coverage of digital devices for students. We study the ...
    • Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer 

      Lindquist, Hein (Journal article, 2018)
      De fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige ...
    • Barnehagelærere med masterutdanning - potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? 

      Pettersvold, Mari; Østrem, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Stadig flere barnehagelærere i Norge har masterutdanning, til tross for at det ikke stilles krav om slik kompetanse og det heller ikke er gitt at kompetansen verdsettes. Det finnes liten, eller ingen, systematisk kunnskap ...
    • Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring 

      Vatne, Bente; Gjems, Liv (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til ...
    • Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene 

      Løkken, Ingrid Midteide; Gradovski, Mikhail (Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ...
    • Barnehagens rom og materiell : jenter og gutters preferanser 

      Østrem, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I denne artikkelen tematiserer jeg barns preferanser når det gjelder rom og materiell i barnehagen. Funnene jeg presenterer, bygger på en kvalitativ intervjustudie om hvordan barn opplever og vurderer rom og steder i ...
    • Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen 

      Aslanian, Teresa Katherine (Others, 2020)
      Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger.
    • Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: a review based on empirical research 

      Norheim, Helga; Moser, Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being and learning. For children with immigrant backgrounds, bridges ...
    • Becoming a Socially Responsive Co-Learner: Primary School Pupils’ Practices of Face-to-Face Promotive Interaction in Cooperative Learning Groups 

      Kristiansen, Selma Dzemidzic (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Promoting pupils’ face-to-face promotive interaction (FtFPI) is crucial for effective cooperative learning (CL) in group work. This article provides insight into interpersonal behaviour and supportive communication as two ...
    • Bodily Learning Through Creating Dance: Student Teachers' Experiences From Norwegian Physical Education Teacher Education 

      Ørbæk, Trine (Journal article, 2021)
      Creating dance in physical education teacher education (PETE) is described as a way of expressing subjective experiences based on movements that the students have already mastered or as a way of composing dance with set ...
    • Bruk av nettverk i kvinners karriereutvikling mot professor- og dosentstillinger i akademia 

      Ballangrud, Brit Bolken; Svenkerud, Sigrun; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I akademia har det vært tradisjon for å assosiere karriere og avansement med personlig talent og særlige kompetanser, og noe som gjerne har blitt forstått som den enkeltes ansvar. Karriereutvikling i Norge blir imidlertid, ...
    • Bunad, minorities and belonging in Norway 

      Thomas, Paul; Alhassan, Abdul-Razak Kuyini; Lie, Anne Liv Kaarstad (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The increase and visibility of non-white Norwegian minorities who wear the national costume, bunad, has generated much debate and rancor in the Norwegian media in recent years. This study employs a content analysis methodology ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit