Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1-20 of 164
-
ABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdet
(Journal article, 1992)Når vi betrakter historien og abc-er og lesebøker fra omkring 1780 og fram til omtrent 1980, kan vi grovt skille mellom tre faser i utviklingen. Pietisme og opplysning, 1870-1880. Lesestoff om Norge og arbeidsskolepedagogikk, ... -
Absenteeism and the new 10% ruling in Norway: A case study
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This study considers the issue of absenteeism in Norwegian high schools with a particular focus on the new controversial 10% ceiling, which began in August 2016. Data was obtained through documentary sources and participant ... -
Assessing language comprehension in motor impaired children needing AAC: validity and reliability of the Norwegian version of the receptive language test C-BiLLT
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Children with severe motor impairments who need augmentative and alternative communication (AAC) comprise a heterogeneous group with wide variability in cognitive functioning. Assessment of language comprehension will help ... -
Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole
(Chapter; Peer reviewed, 2014)God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste ... -
Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen – evaluering av et intervensjonsdesign basert på en høy grad av personaldeltagelse
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Strukturerte intervensjonsprogrammer som implementeres i barnehager er ofte ikke tilpasset barnehagenes ulike kontekster og kompleksitet. Denne studien drøfter muligheter og barrierer i et intervensjonsdesign der ... -
«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for ... -
Åpning av lukkede rom. En kvalitativ studie av innholdet og dialogene i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013-03-04)The title of this doctoral thesis is “Opening closed rooms. A qualitative study of the content and dialogues in mentoring sessions between newly qualified teachers (NQTs) and local mentors”. It is a case-study based on ... -
Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer
(Journal article, 2018)De fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige ... -
Barnehagelærere med masterutdanning - potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Stadig flere barnehagelærere i Norge har masterutdanning, til tross for at det ikke stilles krav om slik kompetanse og det heller ikke er gitt at kompetansen verdsettes. Det finnes liten, eller ingen, systematisk kunnskap ... -
Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til ... -
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ... -
Barnehagens rom og materiell : jenter og gutters preferanser
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen tematiserer jeg barns preferanser når det gjelder rom og materiell i barnehagen. Funnene jeg presenterer, bygger på en kvalitativ intervjustudie om hvordan barn opplever og vurderer rom og steder i ... -
Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen
(Others, 2020)Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger. -
Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: a review based on empirical research
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being and learning. For children with immigrant backgrounds, bridges ... -
Caring for a child with Bardet-Biedl syndrome: A qualitative study of the parental experiences of daily coping and support
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This study aimed to explore the parental experiences of having a child with Bardet–Biedl syndrome (BBS) and how parents managed to cope with this situation. Five parents of children with BBS (0–18 years old) participated ... -
Children's ideas about the human body - A Nordic case study
(Journal article; Peer reviewed, 2011)This paper explores the findings of a study of the ideas young school children in the Nordic countries have about the human body e.g. structure and location of bones and organs (heart, lungs, stomach and brain etc.) ... -
Children’s physical activity level and sedentary behaviour in Norwegian early childhood education and care: effects of a staff-led cluster-randomised controlled trial
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: A growing body of evidence suggest that the children’s physical activity (PA) level in early childhood education and care (ECEC) settings are insufficient. Since most children attend ECEC settings for many hours ... -
Climbing, Hiding and Having Fun: Schoolchildren’s Memories of Holistic Learning in a Norwegian Kindergarten
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Firmly planted in the Nordic tradition, policies that guide practice in Norwegian kindergartens emphasize a holistic approach that integrates care, play and learning and promotes well-being and development through relationships ... -
Cognitive functioning in children with cerebral palsy
(Peer reviewed; Journal article, 2020)