Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer
Journal article
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2583696Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [340]
- Publikasjoner fra CRIStin [4224]
Originalversjon
NOA - Norsk som andrespråk. 2018, 34 (1-2), 10-40.Sammendrag
De fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige barna som går i barnehagen. Artikkelen presenterer resultater fra en mikro-etnografisk studie. Samtaler fra pedagogiske aktiviteter i tre småbarnsavdelinger er videofilmet og transkribert. I disse barnehagene snakkes det utelukkende norsk, og barnas gryende flerspråklige kompetanse vektlegges ikke i det pedagogiske arbeidet. Gjennom å analysere språkbruken i ulike typer lek får vi innsikt i hvordan ansatte bruker undervisningstone og utvekslingstone (Palludan 2007). Med de yngste barna som er gryende flerspråklige, snakker de ansatte ofte med en undervisningstone samtidig som det er en implisitt språkdidaktikk som dominerer.