Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [294]
- Publikasjoner fra CRIStin [3755]
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2014, 98 (2), 115-126.Abstract
Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til barnehagelærere om i hvilken grad de vektlegger å arbeide med barn og språk. Videre en spørreundersøkelse til barnehagelærerstudenter der de er spurt om hva de mener om de kunnskaper utdanningen har gitt dem om barns språktilegnelse. Resultatene viser at de barnehagelærerne som har jobbet i mange år legger størst vekt på å arbeide med barn og språk. Studentene gir motstridende svar om hva de har lært om barns språktilegnelse.
Description
Fagfellene hadde ingen kommentarer til artikkelen