• Reflective practice research in teacher education 

      Weiss, Michael (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      In this essay the approach of reflective practice research, as introduced by the philosopher Anders Lindseth, is outlined and its relevance for teacher education is discussed. For that purpose, central theoretical as well ...
    • Refleksjon i barnehagelærerutdanningen 

      Moxnes, Anna Rigmor (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Hensikten med denne artikkelen er å diskutere hvordan refleksjon anvendes i ulik fag- og forskningslitteratur som omhandler barnehagelærerutdanningen. I studier av tekstene finner jeg at refleksjon knyttes til teori og ...
    • Refleksjoner fra deltakere ved et kurs i UH-pedagogikk 

      Øhra, Mattias; Tholin, Kristin Rydjord (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Artikkelen retter søkelyset mot et bestemt kurs i universitets- og høgskolepedagogikk sett fra deltakernes refleksjoner over utbyttet av kurset. Målet med studien er å belyse hvilke funksjoner utdanning i UH-pedagogikk kan ...
    • Relations between motor skills and language skills in toddlers and preschool-aged children 

      Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The purpose of this longitudinal study is to (1) examine the relations between language and motor-life skills in toddlers and preschool-aged children (n = 646) in real-life situations; and (2) to explore how the level of ...
    • Relevant Transformative Teacher Education for Future Generations 

      Biseth, Heidi; Svenkerud, Sigrun; Magerøy, Solveig Maria; Rubilar, Kristine Haugen (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this article, we investigate the need for a relevant transformative teacher education when current and future societal challenges have been decisive in defining a Norwegian education reform where interdisciplinarity in ...
    • Religious education, antisemitism and the curriculum in Norway. 

      Alhassan, Abdul-Razak Kuyini (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Using a content analysis, this study critically explores the religious education (RE) curriculum for primary and secondary school in Norway with a view towards highlighting references to antisemitism and the Norwegian ...
    • Rjukan fagskole 1921-1953: En pioner i norsk yrkesutdanning? 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article, 2023)
      Rjukan fagskole i Telemark ble etablert i 1921 og var en 2-årig forskole for håndverk og industri. 15. mai 2023 er det 100 år siden de første elevene ved skolen tok sin eksamen. Rjukan fagskole var nyskapende og ble en ...
    • Roller og relasjoner. PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler 

      Svenkerud, Sigrun; Opdal, Lars (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage. Vi bruker en aktivitetsteoretisk tilnærming for å drøfte ...
    • Sammenhenger mellom digitalisering og utdanningskvalitet - innspill og utspill. 

      Aagaard, Toril; Lund, Andreas; Ramberg, Kirsti Rye; Swanberg, Anne Berit (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I denne studien har vi analysert 22 av de totalt 91 innspillene som ble sendt til ministeren i forbindelse med utformingen av Stortingsmelding 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning (Kunnskapsdepartementet, ...
    • Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning 

      Ørbæk, Trine; Engelsrud, Gunn Helene (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      I denne artikkelen stilles spørsmål om erfaringer av sårbarhet kan gis relevans i relasjon til profesjonsetisk kompetanse i lærerutdanning: Kan vi få fram troverdig kunnskap om betydningen av lærerutdannerens opplevde ...
    • School leadership in data use practices: collegial and consensus-oriented 

      Mausethagen, Sølvi; Prøitz, Tine Sophie; Skedsmo, Guri (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Background: Previous research has highlighted the importance of school leadership in the productive use of student performance data. However, less is understood about the specific ways in which school leaders discuss this ...
    • ‘Seeing Whiteness’ in Norwegian education challenging a discourse of silence 

      Thomas, Paul; Alhassan, Abdul-Razak Kuyini; Ali, Ahmed Omar (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Employing a systematic literature review, this study explores research into whiteness studies in Norwegian education. Whiteness is broached as a sociogenic rather than a phylogenic phenomenon homologous with constructed ...
    • Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering 

      Bakke, Jannike Ohrem; Lindstøl, Fride (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for ...
    • Shadow Schools-Tamil Educational Success in Norway 

      Thomas, Paul (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      This paper considers Tamil educational success in Norway. Employing Bourdieu’s cultural capital as a conceptual lens, the factors that drive Norwegian-Tamil parents’ educational ambitions for their children are explored. ...
    • Siger ungdomsværelset noget om ungdommen? 

      Aagre, Willy (Journal article, 2007-04)
      Ungdomsværelset udgør et helt konkret vidnesbyrd om den unges liv. Willy Aagre fortæller her om forskningen i ungdomsværelset. Og så åbner han døren til tre forskellige ungdomsværelser.
    • Simulations at work — a framework for configuring simulation fidelity with training objectives 

      Hontvedt, Magnus; Øvergård, Kjell Ivar (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      This study aims to provide framework for considering fidelity in the design of simulator training. Simulator fidelity is often characterised as the level of physical and visual similarity with real work settings, and the ...
    • Simulations in Maritime Training: A video study of the socio-technical organisation of ship simulator training 

      Hontvedt, Magnus (Doctoral thesis, 2015)
      This thesis is situated within the field of educational research, and examines the use of ship simulators to create work-like contexts in maritime training. Within the maritime domain the use of ship simulators is customary ...
    • Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis 

      Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Garrels, Veerle; Hagen, Åste Mjelve (Journal article; Peer reviewed, 2022)
      Students with disorders of intellectual development (ID) often experience writing difficulties, and effective interventions are highly needed. This systematic review and meta-analysis of single-case experimental design ...
    • Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt? 

      Ørbæk, Trine; Engelsrud, Gunn Helene (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Hensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som ...
    • Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet 

      Amundsen, Marie-Lisbet; Garmannslund, Per Einar (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent ...