Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
Chapter, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438194Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [303]
Originalversjon
Løkken, I.M. & Gradovski, M. (2014), Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak? In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.187-193Sammendrag
Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien (KD 2013) omfatter satsning på barnehagen som lærende organisasjon, og har som sitt mål å sikre langsiktig planlegging og økt deltakelse i kompetanseutviklingstiltak. En barnehage som en lærende organisasjon, kjennetegnes ved at man tar i bruk nære og fjerne læringsformer. De nære læringsformene som vi undersøker i prosjektet, er simulatortrening og veiledning. I denne deskriptive statistiske undersøkelsen var målet å finne ut hvilken type kunnskap assistentene syntes de har behov for, og hvordan simulatortrening og veiledning brukes i barnehagene. Danning utpeker seg som det området assistentene har minst kunnskap om. Videre er det 39 % som ikke har opplevd at barnehagen tar i bruk simulatortrening som læringsform. Systematisk gruppeveiledning viste seg til å være en populær læringsform i barnehagene i Telemark (41 %). I Buskerud brukes denne formen av veiledningen i 32%av barnehagene. Over halvparten av barnehager i Buskerud (54,5 %) og 35 % av barnehager i Telemark bruker både spontan og systematisk veiledning. Spontan veiledning er den formen for veiledningen som blir minst brukt.