dc.contributor.author | Løkken, Ingrid Midteide | |
dc.contributor.author | Gradovski, Mikhail | |
dc.coverage.spatial | Buskerud | |
dc.coverage.spatial | Telemark | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T08:39:09Z | |
dc.date.accessioned | 2015-01-27T20:40:22Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:39:23Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T08:39:09Z | |
dc.date.available | 2015-01-27T20:40:22Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:39:23Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Løkken, I.M. & Gradovski, M. (2014), Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak? In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.187-193 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-321-04215 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438194 | |
dc.description.abstract | Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien (KD 2013) omfatter satsning på barnehagen som lærende organisasjon, og har som sitt mål å sikre langsiktig planlegging og økt deltakelse i kompetanseutviklingstiltak. En barnehage som en lærende organisasjon, kjennetegnes ved at man tar i bruk nære og fjerne læringsformer. De nære læringsformene som vi undersøker i prosjektet, er simulatortrening og veiledning. I denne deskriptive statistiske undersøkelsen var målet å finne ut hvilken type kunnskap assistentene syntes de har behov for, og hvordan simulatortrening og veiledning brukes i barnehagene. Danning utpeker seg som det området assistentene har minst kunnskap om. Videre er det 39 % som ikke har opplevd at barnehagen tar i bruk simulatortrening som læringsform. Systematisk gruppeveiledning viste seg til å være en populær læringsform i barnehagene i Telemark (41 %). I Buskerud brukes denne formen av veiledningen i 32%av barnehagene. Over halvparten av barnehager i Buskerud (54,5 %) og 35 % av barnehager i Telemark bruker både spontan og systematisk veiledning. Spontan veiledning er den formen for veiledningen som blir minst brukt. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Akademika forlag | |
dc.relation.uri | http://tapironline.no/fil/vis/1380 | |
dc.subject | veiledning | |
dc.subject | simulatortrening | |
dc.subject | barnehageassistenter | |
dc.title | Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene | |
dc.type | Chapter | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.date.updated | 2015-01-05T08:39:09Z | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 280 | |
dc.identifier.cristin | 1126539 | |