Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøkken, Ingrid Midteide
dc.contributor.authorGradovski, Mikhail
dc.coverage.spatialBuskerud
dc.coverage.spatialTelemark
dc.date.accessioned2015-01-05T08:39:09Z
dc.date.accessioned2015-01-27T20:40:22Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:39:23Z
dc.date.available2015-01-05T08:39:09Z
dc.date.available2015-01-27T20:40:22Z
dc.date.available2017-04-19T12:39:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationLøkken, I.M. & Gradovski, M. (2014), Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak? In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.187-193
dc.identifier.isbn978-82-321-04215
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438194
dc.description.abstractFramtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien (KD 2013) omfatter satsning på barnehagen som lærende organisasjon, og har som sitt mål å sikre langsiktig planlegging og økt deltakelse i kompetanseutviklingstiltak. En barnehage som en lærende organisasjon, kjennetegnes ved at man tar i bruk nære og fjerne læringsformer. De nære læringsformene som vi undersøker i prosjektet, er simulatortrening og veiledning. I denne deskriptive statistiske undersøkelsen var målet å finne ut hvilken type kunnskap assistentene syntes de har behov for, og hvordan simulatortrening og veiledning brukes i barnehagene. Danning utpeker seg som det området assistentene har minst kunnskap om. Videre er det 39 % som ikke har opplevd at barnehagen tar i bruk simulatortrening som læringsform. Systematisk gruppeveiledning viste seg til å være en populær læringsform i barnehagene i Telemark (41 %). I Buskerud brukes denne formen av veiledningen i 32%av barnehagene. Over halvparten av barnehager i Buskerud (54,5 %) og 35 % av barnehager i Telemark bruker både spontan og systematisk veiledning. Spontan veiledning er den formen for veiledningen som blir minst brukt.
dc.language.isonob
dc.publisherAkademika forlag
dc.relation.urihttp://tapironline.no/fil/vis/1380
dc.subjectveiledning
dc.subjectsimulatortrening
dc.subjectbarnehageassistenter
dc.titleBarnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
dc.typeChapter
dc.typePeer reviewed
dc.date.updated2015-01-05T08:39:09Z
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi280
dc.identifier.cristin1126539


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel