Blar i Master i økonomi og ledelse / siviløkonom på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 328
-
Ekspansjons barrierer
(Master thesis, 2014)I denne avhandlingen analyserer vi hvilke barrierer små og mellomstore bedrifter opplever når de ekspanderer. Vi har tatt for oss IKT, varehandel og kontor som spesialiseringsområder. Vi fokuserer på hvordan de utvalgte ... -
Outsourcingsgraden av IT-funksjoner og outsourcingssuksess
(Master thesis, 2014)I studien utarbeides en forskningsmodell som forklarer relasjonen mellom IT-outsourcingsgrad og outsourcingssuksess. Begrepet IT-outsourcing i studiens modell er inndelt i outsourcing av fem ulike IT-funksjoner: ... -
Virtuelle praksisfellesskap : Hvordan skape engasjement i et virtuelt praksisfellesskap - slik at det oppleves som nyttig?
(Master thesis, 2014)Denne studien vil gi en teoretisk innsikt i virtuelle praksisfellesskap og hvordan disse kan brukes for kunnskap og kompetansedeling mellom ansatte i organisasjoner. Engasjement i virtuelle praksisfellesskap er helt ... -
The Effect of Bundling on Customer Evaluation of New Products
(Master thesis, 2014)Firms increasingly rely on new products for their long-term survival. Yet, new products continuously fail at launch. Customers associate new products with a risk. The perceived risk is formed by among others the lack of ... -
Balansert målstyring i norske kommuner : Utbredelse og praksis
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg økonomistyringskonseptet «Balansert Målstyring» eller «Balanced Scorecard», som det også kalles på engelsk. Balansert målstyring har utviklet seg til å bli et kjent styringssystem som både brukes ... -
Kan revisor være til nytte ved konkursprediksjon?
(Master thesis, 2014)I denne avhandlingen har vi undersøkt hvilke faktorer som kan være med på å forklare en konkurs. Vi har sett på økonomiske variabler, i form av nøkkeltall, og revisors vurdering av fortsatt drift-forutsetning. Vår ... -
Revisjon av regnskapsestimater for virkelig verdi
(Master thesis, 2014)I denne mastergradsavhandlingen har vi sett nærmere på revisjon av regnskapsestimater og risikoen for vesentlig feilinformasjon. Vi har gjennomført en induktiv-eksplorerende studie i form av dybdeintervjuer av én partner ... -
Samarbeid i en kunde-leverandør relasjon: Hvilke faktorer er av betydning for å oppnå et godt samarbeid
(Master thesis, 2014)Dagens marked er preget av stadige endringer og nye utfordringer. Dette gjør at bedrifter må tilpasse seg nye rammebetingelser. Det er derfor flere bedrifter som ser det gunstig å etablere nære relasjoner for å oppnå høyere ... -
Lean i norske bedrifter
(Master thesis, 2014)Bakgrunnen for denne studien har vært å undersøke hvordan bedrifter går frem for å implementere lean, hvordan implementeringsprosessen har vært, hvilke utfordringer bedriftene har møtt og hvilke erfaringer de sitter igjen ... -
Sponsing og overføring av assosiasjoner
(Master thesis, 2014)I denne masteravhandlingen har vi studert om et sponsorat fører til overføring av assosiasjoner fra sponsorobjekt til sponsor. Sponsing er et velkjent tema innen forskningen, men tidligere forskning har fokusert på effekter ... -
Verdirelevans : I hvilken grad endres verdirelevansen ved økt brukt av virkelig verdig av regnskapene?
(Master thesis, 2014)I hvilken grad endres verdirelevansen ved økt bruk av virkelig verdi i regnskapene? Verdirelevans ser på sammenhengen mellom markedsdata og regnskapstall, og testes ved hjelp av Ohlson-modellen. Hypotesene er i stor grad ... -
Merker i krise : Effektene av ansvar og kjennskap på forbrukernes holdning
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen fokuserer på merker i krise, sett fra et forbrukerperspektiv. Vi undersøker effekter av produktkrise på forbrukernes holdning til merke, produktkategori og substitutter, avhengig av merkets grad av ansvar ... -
Makt i distribusjonskanaler : Effekter av samarbeidsformer og bruk av påvirkningsstrategier på bedriftens tilfredshet
(Master thesis, 2014)Makt i distribusjonskanaler er et omdiskutert tema både i forskningssammenheng og i media. Aktører i distribusjonskanaler benytter ulike former på makt og påvirkningsstrategier for å påvirke tilknyttede kanalmedlemmer. ... -
Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon på internett : Hvordan oppfatter potensielle e-kunder den ikke-monetære prisen i nettbutikker i en B2C-sammenheng og hvordan påvirker den deres kjøpsintensjon?
(Master thesis, 2014)Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon er to viktige begrep innen forskningen, men det likevel få studier som knytter disse to begrepene sammen i en online kontekst. Internett har forandret mange av de tradisjonelle måtene ... -
INGREDIENSALLIANSER : En studie av ingrediensallianser som en strategi og deres spillover-effekt
(Master thesis, 2015)Bruken av merkeallianser har vist seg å være en viktig og nødvendig strategi for bedrifter i dagens forbrukermarked, da konkurransearenaen er preget av høye kostnader, stor risiko og betydelig kamp om forbrukerens ... -
Er norske, små- og mellomstore virksomheter forberedt på den grønne bølgen?
(Master thesis, 2015)Blant de største utfordringer i det moderne samfunnet finner vi spørsmålene om klimaendringer og bærekraftig utvikling. Noen vil hevde at en virksomhets misjon er å skape lønnsomhet for sine eiere og investorer, og at ... -
Internasjonale virksomheters forhold til bærekraftig utvikling - Kunnskap, holdning og atferd
(Master thesis, 2015)Bærekraftig utvikling er et dagsaktuelt tema for virksomheter som ønsker å øke sin langsiktige overlevelsesevne. Dagens forbruk av fornybare og ikke-fornybare ressurser, sammen med forurensende miljøutslipp og en økende ... -
Deling av penger, klienter og kunnskap : En casestudie i Advokatfirmaet BA-HR
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen er et casestudie i Advokatfirmaet BA-HR. Den er bygget på abduksjon og systematisk kombinering (Dubois & Gadde, 2002) med en kontinuerlig bevegelse mellom teori og empiri. Jeg ser på overskuddsdeling ... -
Brand and spokesperson congruence in product advertising : How the level of congruence affects the consumers brand attitude and purchase intention, and how brand involvement moderates this relationship
(Master thesis, 2015)Marketers and advertisers are continuously trying to find new and better ways to reach and influence consumers. Brand and spokesperson personality congruence in product advertisements have been the focus of numerous studies. ... -
Informasjonsteknologi og motivasjon : Brukeraksept og videre bruk i et selvbestemmelsesperspektiv
(Master thesis, 2015)Informasjonsteknologi benyttes i dag på nærmest enhver arbeidsplass med det formål å støtte effektiv utførelse av arbeidsoppgavene. Tidligere forskning har sett på hva som fører til brukeraksept av disse IT-systemene. ...