Browsing Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom by Issue Date
Now showing items 41-60 of 225
-
Innføringen av MiFID 1 og påvirkningen i markedet : fra markedsaktørers perspektiv
(Master thesis, 2013)Bakgrunn og hensikt: MiFID I ble innført i 2007 for å etablere et felles rammeverk for finansielle tjenester innen EU. Direktivet skulle blant annet gi økt investorbeskyttelse og økt konkurranse i markedet. Innføringen av ... -
Gevinster og kostnader ved implementering av et ERP-system
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg studert gevinster og kostnader i forbindelse med implementering av et Enterprise Resource Planning system (ERP-system) i små- og mellomstore bedrifter(SMB). Et ERP-system er en programpakkeløsning ... -
Kjøpssannsynlighet ved netthandel : Kjøpssannsynligheten ved netthandel sett ut i fra merkets relevans, forbrukerens oppfattede risiko, og variasjonssøkende atferd
(Master thesis, 2013)Med et stadig fremvoksende marked over nett, der fremdeles mange ikke fullfører sine nettbaserte transaksjoner, var hovedfokuset i denne studien å se hvorvidt noen faktorer lettere kan legge til rette for kjøp over nett. ... -
Dynamiske kapabiliteter : mot en felles fremtid
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg tre omdiskuterte områder av teorien om dynamiske kapabiliteter. For det første vurderes konseptualiseringen av dynamiske kapabiliteter, og derunder også operasjonaliseringen av begrepet. Her blir ... -
Heterogeneity, herding, sentiment risk and asset pricing in the Norwegian stock market
(Master thesis, 2013)The research issues addressed in our master thesis concern heterogeneity in different forms as a red thread that connects together the tests we carried out. The setting of our research is the Norwegian stock market. We ... -
Utvidelser av egne merkevarer : Effekter av pris og kategorilikhet på vurdering av utvidelser av egne merkevarer og nasjonale merker
(Master thesis, 2013)Til tross for at forskningen innen merkeutvidelser er svært omfattende, er det få, om ingen, studier som har fokusert på utvidelser av egne merkevarer. På bakgrunn av dette er temaet for denne avhandlingen utvidelser av ... -
Study on the perceived impact of balanced scorecard
(Master thesis, 2013)Denne studien ønsker å kartlegge organisatoriske effekter av BSC, og underliggende forhold som har påvirket disse effektene. Med organisatoriske effekter mener jeg først og fremst hvilke endringer som har skjedd i formelle ... -
Hvordan påvirker formelle kompetansehevende tiltak arbeidstakers subjektive velvære, arbeidsmotivasjon og ytelse på arbeidsplassen, og i hvilken grad fungerer behovet for kompetanse som en mediator på dette forholdet?
(Master thesis, 2013)På bakgrunn av et ønske om å gjennomføre denne studien på en troverdig måte, gjennomfører vi innledningsvis åtte regresjonsforutsetninger som er utviklet av Berry (1993). Tilfredsstillelse av disse regresjonsforutsetningene ... -
Sponsing og overføring av assosiasjoner
(Master thesis, 2014)I denne masteravhandlingen har vi studert om et sponsorat fører til overføring av assosiasjoner fra sponsorobjekt til sponsor. Sponsing er et velkjent tema innen forskningen, men tidligere forskning har fokusert på effekter ... -
The Effect of Bundling on Customer Evaluation of New Products
(Master thesis, 2014)Firms increasingly rely on new products for their long-term survival. Yet, new products continuously fail at launch. Customers associate new products with a risk. The perceived risk is formed by among others the lack of ... -
Effekten av oljeprisens svingninger på Oslo Børs : En finansiell økonometrisk studie på selskapsnivå.
(Master thesis, 2014)I denne studien analyserer jeg sammenhengen mellom Brent Blend oljeprisens utvikling og tre ulike børsnoterte selskapers løpende prestasjoner målt gjennom aksjekursen. Resultatene viser at det eksisterer en kortsiktig ... -
Revisjon av regnskapsestimater for virkelig verdi
(Master thesis, 2014)I denne mastergradsavhandlingen har vi sett nærmere på revisjon av regnskapsestimater og risikoen for vesentlig feilinformasjon. Vi har gjennomført en induktiv-eksplorerende studie i form av dybdeintervjuer av én partner ... -
Merker i krise : Effektene av ansvar og kjennskap på forbrukernes holdning
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen fokuserer på merker i krise, sett fra et forbrukerperspektiv. Vi undersøker effekter av produktkrise på forbrukernes holdning til merke, produktkategori og substitutter, avhengig av merkets grad av ansvar ... -
Corporate governance, revisjonskvalitet og verdirelevans
(Master thesis, 2014)De siste årenes regnskapsskandaler har ført til et økt fokus på ledelsens manipulering av regnskapene. Dette har blant annet ført til lovreguleringer og anbefalinger rundt styrets og revisorutvalgets uavhengighet og ... -
Implementering og oversetting av Lean i offentlige virksomheter: En casestudie av Lean i Skatteetaten
(Master thesis, 2014)Målet med studien var å se nærmere på en virksomhet som hadde lykkes med innføringen av Lean. Ved vellykket innføring av Lean har virksomhetens kvalifikasjoner innen fagområdene translasjon og utbringing stor betydning. ... -
Autonomistøtte i organisasjon : Hvilken sammenheng er det mellom autonomistøtte, motivasjon, opplevd kompetanse, innsats, kvalitet, ytelse og subjektivt velvære?
(Master thesis, 2014)I denne masteravhandlingen vil jeg gjennomføre en undersøkelse knyttet til autonomistøtte og subjektiv velvære. I undersøkelsen har jeg gjennomført en spørreundersøkelse i Thon Hotels. Thon Hotels er en organisasjon i ... -
Teknostress og dens påvirkning på Brukertilfredshet og Intensjon om videre IS bruk
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er i hovedsak en replisering basert på studien til Ragu-Nathan et al. (2008). Replisering er allikevel en sannhet med modifikasjoner, siden vi har valgt en annen tilnærming til avhengige variabler enn ... -
Motivasjon i frivillig arbeid
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om faktorer som har innvirkning på motivasjonen til individer i frivillig arbeid, og da spesifikt motivasjonen til speiderlederne i Norges speiderforbund. Det avdekkes faktorer som fører til ... -
Hvordan lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing?
(Master thesis, 2014)I denne avhandlingen fokuserer vi på hva som skal til for å lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing. Oppgaven tar for seg helsesektoren, der ... -
Are dividends a signal of future firm performance? An empirical test of the dividend signaling hypothesis among Norwegian listed firms
(Master thesis, 2014)The goal of this paper is to examine the dividend behavior, as well as to test the dividend signaling hypothesis among Norwegian firms listed on the OSE. The signaling hypothesis predicts that changes in dividend payouts ...