Samarbeid i en kunde-leverandør relasjon: Hvilke faktorer er av betydning for å oppnå et godt samarbeid
Abstract
Dagens marked er preget av stadige endringer og nye utfordringer. Dette gjør at bedrifter må tilpasse seg nye rammebetingelser. Det er derfor flere bedrifter som ser det gunstig å etablere nære relasjoner for å oppnå høyere verdiskapning. I slike kunde-leverandør relasjoner har det også blitt et stadig større fokus på forbedringer, høyere profitt og lavere transaksjonskostnader. For at bedrifter i relasjoner skal kunne forbedre seg, benyttes ofte ulike evalueringsverktøy. Litteraturen har viet mye oppmerksomhet til bruk av Key Performance Indicators (KPIs) i slike evalueringer, siden de har vist seg å være lette å forholde seg til og måle. Disse KPIene kan gi mangelfull informasjon, siden de ikke tar hensyn til såkalte myke faktorer som er vanskelige å måle. Vårt formål blir derfor å undersøke hvilke myke faktorer som er av betydning for å oppnå et godt samarbeid i en kunde-leverandør relasjon.