Outsourcingsgraden av IT-funksjoner og outsourcingssuksess
Abstract
I studien utarbeides en forskningsmodell som forklarer relasjonen mellom IT-outsourcingsgrad og outsourcingssuksess. Begrepet IT-outsourcing i studiens modell er inndelt i outsourcing av fem ulike IT-funksjoner: applikasjonsutvikling og vedlikehold, systemoperasjoner, telekommunikasjon- og nettverkledelse, sluttbrukerstøtte, systemplanlegging og ledelse. Begrepet outsourcingssuksess ses i studien som en kombinasjon av strategiske, økonomiske, teknologiske, funksjonelle og IT-innovasjons fordeler. I studien introduseres det i tillegg to kontrollvariabler: organisatoriske forhold og partnerskap, for å avdekke eventuelle forhold som kan påvirke relasjonen mellom outsourcingsgraden av IT-funksjoner og outsourcingssuksess.
Utgangspunktet for analysen ved studien er en spørreundersøkelse besvart av 118 respondenter fra mellomstore og store norske bedrifter i ulike bransjer. Kontroll gjennom regresjonsanalyse, og selv analysen er gjennomført ved bruk av den statistiske programvaren SPSS.
Hensikten med denne studien er å kunne fortelle om relasjonen mellom IT-outsourcingsgrad og outsourcingsuksess, samt partnerskap og outsourcingssuksess.
Studiens resultater viser at det, for bedrifter, lønner seg å outsource IT-funksjoner som applikasjonsutvikling og vedlikehold samt systemoperasjoner, men at det ikke er en signifikant relasjon mellom outsourcingsgraden av telekommunikasjon og nettverkledelse, sluttbrukerstøtte, systemplanlegging og ledelse, og outsourcingssuksess. Studiens hypotese, som antyder at det er positiv sammenheng mellom outsourcingsgraden og outsourcingssuksess, får ikke støtte. Studiens tydelige og viktige funn er at det er en positiv signifikant sammenheng mellom partnerskap og outsourcingssuksess. Studien bekrefter at bedrifter trenger å gå mye lenger enn til et forbigående kjøper-selger forhold, og underbygge et stabilt forhold hvor begge parter er ansvarlige for suksess og fiasko for å oppnå ytelser ved IT-outsourcing.