Browsing Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom by Issue Date
Now showing items 81-100 of 225
-
Arbeid og fritid: En kvantitativ studie med fokus på viktigheten av psykologisk avkobling fra jobben på fritiden for arbeidstakers mentale helse, velvære og arbeidsprestasjoner
(Master thesis, 2015)Formål: Empiriske studier har vist at psykologisk avkobling er positivt for ulike aspekter av arbeidstakers mentale helse, velvære og arbeidsprestasjoner. Med denne avhandlingen ønsker jeg å bidra med økt forståelse for ... -
Ikke-kvalitetskostnader : Kategorisering og bruk i norsk subsea industri
(Master thesis, 2015)Ikke-kvalitetskostnader hos bedrifter i subsea industrien er nå et mer aktuelt tema enn noen gang tidligere. Dette er kostnader som oppstår som følge av avvik og manglende kvalitet, og som ville forsvunnet dersom systemer, ... -
Supplier evaluation criteria : A comparative case stydy between the fashion retail industry and the subsea industry
(Master thesis, 2015)The purpose of this study is to find out how firms set evaluation criteria for their suppliers, and how they use the evaluation system in practice, if they have one. This topic has not been well documented, and to perform ... -
Kriterier for leverandørutvelgelse : Hvilke kriterier anvender bedrifter med høyteknologiske produkter ved leverandørutvelgelse?
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven har som formål å se på hvilke kriterier som er mest avgjørende ved valg av leverandører for et nytt produkt. Utredningen tar utgangspunkt i bedrifter i Kongsberg Teknologipark. Vi starter oppgaven med å ... -
Balansert målstyring - Kartlegging av praksis i norske bedrifter
(Master thesis, 2015)Vi har i denne studien sett nærmere på spredningen av balansert målstyring i norske bedrifter uten begrensning på størrelse på bedriftene. Balansert målstyring, forkortet til BMS, ble introdusert som et ledelsesverktøy for ... -
Commitment i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2015)Verdiskapningen innen frivillig arbeid i Norge tilsvarte 101 milliarder kroner i 2010. Frivillig arbeid utgjorde 60 prosent av dette, og besto til sammen av 115 000 årsverk (Statistisk sentralbyrå, 2012). 79 prosent av ... -
Persuasion in the Emerging Field of 3-D Technology
(Master thesis, 2015)This study examines the role of 3-D product visualization logos in marketing. Differences between 2-D and 3-D product visualization logos were tested in the areas of affective and behavioral components of attitudes. This ... -
Internasjonale virksomheters forhold til bærekraftig utvikling - Kunnskap, holdning og atferd
(Master thesis, 2015)Bærekraftig utvikling er et dagsaktuelt tema for virksomheter som ønsker å øke sin langsiktige overlevelsesevne. Dagens forbruk av fornybare og ikke-fornybare ressurser, sammen med forurensende miljøutslipp og en økende ... -
Er konklusjonen i revisjonsberetningen en indikator på regnskapskvalitet?
(Master thesis, 2015)Forholdet mellom regnskapskvalitet og revisjonsberetning er et område det ikke finnes mye forskning på, og vi har ikke funnet en eneste studie som tar for seg dette forholdet på norske foretak. På bakgrunn av dette synes ... -
Disruptiv innovasjon i norsk næringsliv : En kvalitativ studie basert på 10 norske bedriftslederes erfaringer med disruptiv innovasjon
(Master thesis, 2015)Temaet for denne avhandlingen er disruptiv innovasjon som Clayton M. Christensen først introduserte i artikkelen Disruptive technologies: Catching the wave i(1995)og senere i boken The Innovator’s Dilemma i 1997. Disruptive ... -
Lean's impact on innovation processes : Qualitative study examining the influence Lean has on innovation processes and if this influence is dependent on the value creation logic
(Master thesis, 2015)Purpose: The purpose of this study is to investigate the influence Lean has on innovation processes and if this influence is dependent on the value creation logic of the enterprise. Theoretical framework: The theoretical ... -
Brand and spokesperson congruence in product advertising : How the level of congruence affects the consumers brand attitude and purchase intention, and how brand involvement moderates this relationship
(Master thesis, 2015)Marketers and advertisers are continuously trying to find new and better ways to reach and influence consumers. Brand and spokesperson personality congruence in product advertisements have been the focus of numerous studies. ... -
Informasjonsteknologi og motivasjon : Brukeraksept og videre bruk i et selvbestemmelsesperspektiv
(Master thesis, 2015)Informasjonsteknologi benyttes i dag på nærmest enhver arbeidsplass med det formål å støtte effektiv utførelse av arbeidsoppgavene. Tidligere forskning har sett på hva som fører til brukeraksept av disse IT-systemene. ... -
INGREDIENSALLIANSER : En studie av ingrediensallianser som en strategi og deres spillover-effekt
(Master thesis, 2015)Bruken av merkeallianser har vist seg å være en viktig og nødvendig strategi for bedrifter i dagens forbrukermarked, da konkurransearenaen er preget av høye kostnader, stor risiko og betydelig kamp om forbrukerens ... -
Er norske, små- og mellomstore virksomheter forberedt på den grønne bølgen?
(Master thesis, 2015)Blant de største utfordringer i det moderne samfunnet finner vi spørsmålene om klimaendringer og bærekraftig utvikling. Noen vil hevde at en virksomhets misjon er å skape lønnsomhet for sine eiere og investorer, og at ... -
Firm performance and CEO compensation : Determinants of CEO compensation
(Master thesis, 2015)CEO compensation is a much discussed concept in the media and in the society in general. The center of the discussion is mostly around the high CEO compensations and the gaps between the compensation to the CEOs and to ... -
Lønnskostnaders effekt på sportslige prestasjoner : en analyse av norsk og svensk fotball
(Master thesis, 2015)Fotball er en idrett som har en stor plass i manges hjerter, og har etter hvert blitt en av de største idrettene i verden. Idretten har utviklet seg fra å være en hobby til å bli en profittsøkende business, og flere ... -
Produktplassering i TV-program : Effekt på merkekjennskap, merkeimage og merkeholdning
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven har som hensikt å kartlegge produktplasseringens effekt på en merkevare. Mer spesifikt hvordan produktplasseringen påvirker merkekjennskap, merkeimage og merkeholdning. Oppgaven fokuserer på produktplassering ... -
Intellektuell kapital ved Oslo Universitetssykehus
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan intellektuell kapital blir ivaretatt ved Oslo Universitetssykehus i praksis. Jeg undersøker hvordan holdningene og erfaringene er til begrepet, hvordan offentlig sektor skiller seg ... -
Lean and Knowledge Management in Product Development
(Master thesis, 2016)We conducted a literature review during the spring of 2015, based on our interest regarding Lean and Knowledge Management. As Knowledge Management and especially Lean is more commonly utilized in manufacturing, we wanted ...