Offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon i årsrapportene til norske børsnoterte selskaper : Innsikt i regnskapsbrukernes perspektiv
Abstract
Hensikten med denne studien er å kartlegge norske børsnoterte selskapets praksis på rapportering av ikke-finansiell informasjon i årsrapporten. Dette skal gjøres ved å studere på regnskapsbrukernes syn på forskningsemnet. Studien skal vise innblikk i regnskapsbrukernes perspektiv og jeg vil få muligheten til å beskrive norsk praksis på rapportering av ikke-finansiell informasjon i årsrapporten. Offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon er er relativt lite utforsket emne, slik at tidligere forskning vil legge grunnlaget for teorikapitlet. Undersøkelsen skal fokusere på Arvidsson (2011) studien. Variabler brukt ved denne undersøkelsen vil bli hentet fra Arvidsson (2011), her vil jeg fokusere på:
Ledelsens incentiver for offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon
- Fokus på ikke-finansiell informasjon
- Kvantitet av ikke-finansiell informasjon
- Fremtidige trender på offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon
Studien har en utforskende tilnærming, bestemt av en tidlig forskningsfase. Datainnsamlingen er blitt utført ved hjelp av en kvantitativ spørreundersøkelse. Svarprosenten på undersøkelsen ligger på 3. 54 %, med besvarelsessum på fullførte undersøkelser på 22.
Datafunn ved denne studien støtter påstanden gitt av ledelsesperspektivet ved Arvidsson (2011) sitt studie om at offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon gir bedre innsikt i selskapet. Denne undersøkelsen viser at både lederperspektivet og brukerperspektivet har samme mening når det gjelder at rapportering av ikke- finansiell informasjon gir bedre innsikt i selskapet,i tillegg til en bedre mulighet for allokering av ressurser på aksjemarkedet. Oppsummerende viser denne undersøkelsen at offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon er positivt relatert til virksomhetens markedsposisjon og konkurransedyktighet. Videre viser undersøkelsen at fremtidig forskningsfokus på offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon bør fokusere på rapportering knyttet til FoU, CSR og menneskelige ressurser. Avslutningsvis indikerer studiens funn at det er viktig med oppdatering av lover, forskrifter og standarder som regulerer offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon i årsrapporten.