• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon i årsrapportene til norske børsnoterte selskaper : Innsikt i regnskapsbrukernes perspektiv

Gashi, Jalldyze
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2015Gashi.pdf (2.490Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2386991
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom [225]
Abstract
Hensikten med denne studien er å kartlegge norske børsnoterte selskapets praksis på rapportering av ikke-finansiell informasjon i årsrapporten. Dette skal gjøres ved å studere på regnskapsbrukernes syn på forskningsemnet. Studien skal vise innblikk i regnskapsbrukernes perspektiv og jeg vil få muligheten til å beskrive norsk praksis på rapportering av ikke-finansiell informasjon i årsrapporten. Offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon er er relativt lite utforsket emne, slik at tidligere forskning vil legge grunnlaget for teorikapitlet. Undersøkelsen skal fokusere på Arvidsson (2011) studien. Variabler brukt ved denne undersøkelsen vil bli hentet fra Arvidsson (2011), her vil jeg fokusere på:

Ledelsens incentiver for offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon

- Fokus på ikke-finansiell informasjon

- Kvantitet av ikke-finansiell informasjon

- Fremtidige trender på offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon

Studien har en utforskende tilnærming, bestemt av en tidlig forskningsfase. Datainnsamlingen er blitt utført ved hjelp av en kvantitativ spørreundersøkelse. Svarprosenten på undersøkelsen ligger på 3. 54 %, med besvarelsessum på fullførte undersøkelser på 22.

Datafunn ved denne studien støtter påstanden gitt av ledelsesperspektivet ved Arvidsson (2011) sitt studie om at offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon gir bedre innsikt i selskapet. Denne undersøkelsen viser at både lederperspektivet og brukerperspektivet har samme mening når det gjelder at rapportering av ikke- finansiell informasjon gir bedre innsikt i selskapet,i tillegg til en bedre mulighet for allokering av ressurser på aksjemarkedet. Oppsummerende viser denne undersøkelsen at offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon er positivt relatert til virksomhetens markedsposisjon og konkurransedyktighet. Videre viser undersøkelsen at fremtidig forskningsfokus på offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon bør fokusere på rapportering knyttet til FoU, CSR og menneskelige ressurser. Avslutningsvis indikerer studiens funn at det er viktig med oppdatering av lover, forskrifter og standarder som regulerer offentliggjøring av ikke-finansiell informasjon i årsrapporten.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit