Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon på internett : Hvordan oppfatter potensielle e-kunder den ikke-monetære prisen i nettbutikker i en B2C-sammenheng og hvordan påvirker den deres kjøpsintensjon?
Abstract
Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon er to viktige begrep innen forskningen, men det likevel få studier som knytter disse to begrepene sammen i en online kontekst. Internett har forandret mange av de tradisjonelle måtene for salg og service. Vi er ikke lenger kunder, vi er e-kunder. Vi handler ikke, vi e-handler hvor og når som helst i verden (Dedhia, 2001). På bakgrunn av dette fremkommer viktigheten av en e-kundes beslutningsprosess i forbindelse med netthandel. I en beslutningsprosess vil en e-kunde vurdere blant annet en monetær pris og en ikke-monetær pris. Den ikke-monetære prisen i en B2C-sammenheng omfatter i all hovedsak oppfattet risiko og oppfattet innsats, og den kan derfor antas å være en subjektiv vurdering. Det er mangel på empiriske artikler som tar for seg hvordan potensielle e-kunder faktisk oppfatter ikke-monetær pris og videre hvordan den påvirker kjøpsintensjonen deres. På grunnlag av teori og empiriske studier gjort innen e-markeder som omhandler prisstrategi og kjøpsintensjon har vi derfor kommet frem til følgende problemstilling:
“Hvordan oppfatter potensielle e-kunder den ikke-monetære prisen i nettbutikker i en B2C-sammenheng og hvordan påvirker den deres kjøpsintensjon?”
Studien er gjennomført som en tversnittstudie med 275 respondenter. Disse respondentene er potensielle e-kunder i forbindelse med kjøp av klær i nettbutikker. For å nå ut til respondentene valgte vi å benytte oss av det sosiale mediet Facebook.
Vi håper at vi gjennom vårt empiriske arbeid kan bidra til å bringe noe mer klarhet rundt ikke-monetær pris i forbindelse med kjøpsintensjon i en B2C-sammenheng.