Er norske, små- og mellomstore virksomheter forberedt på den grønne bølgen?
Abstract
Blant de største utfordringer i det moderne samfunnet finner vi spørsmålene om klimaendringer og bærekraftig utvikling. Noen vil hevde at en virksomhets misjon er å skape lønnsomhet for sine eiere og investorer, og at klimakrisen er sterkt overdrevet. I diskusjonen om disse utfordringene, er det imidlertid stadig flere som tar til orde for å flytte bedriftenes fokus fra en ensidig vektlegging av finansielle mål, til også å ta hensyn til samfunnsansvar og bærekraftig drift.
Bærekraftig utvikling er et begrep som først ble benyttet av Brundtland-kommisjonen i 1987, siden den gang har temaet fått stadig mer oppmerksomhet. Endring av virksomheter i mer bærekraftig retning er av noen blitt sett på som en potensiell «bremsekloss» for lønnsomhet, og tvunget frem av myndigheter og lovgivere. Andre hevder at bærekraft ikke vil være til hinder for lønnsomhet, men derimot en driver for økt lønnsomhet i fremtiden. En teori som støtter sistnevnte oppfatning, er Kondratievs bølgeteori. Denne teorien går ut på at vestlig økonomi drives av innovasjonsbølger og at den neste bølgen er en «grønn» bærekraftig bølge. Tilhengerne av denne teorien hevder at bærekraft er en nødvendighet for å være konkurransedyktig i fremtiden. Da er ikke spørsmålet om virksomhetene har råd til å satse på bærekraft, men om de har råd til å la være.
I litteratursøket vårt fant vi ingen studier med fokus på bærekraft og norske, små- og mellomstore virksomheter. Med utgangspunkt i emnets aktualitet og det faktum at det synes å være et felt det er forsket lite på, spesielt i Norge, formulerte vi følgende problemstillingen:
Er norske, små- og mellomstore virksomheter forberedt på den grønne bølgen? Dette spørsmålet har vi forsøkt å besvare gjennom å kartlegge de bærekraftorienterte holdningene og handlingene til ledere i norske små- og mellomstore virksomheter.
I studien utvikler vi en ledertypologi i form av en 2*2 matrise kategorisering av ledere ut fra deres grad av holdninger til, og handlinger for, bærekraft. Basert på denne matrisen har vi utarbeidet fire lederkategorien hvor lederne kategoriseres i en av følgende grupper; (1) Skeptikere, (2) Tilpassere, (3) Posører eller (4) Entusiaster. Respondentene i vår undersøkelse fordelte seg på følgende måte 36,4 % skeptikere, 13,2 % tilpassere, 17,8 % posører og 32,6 % entusiaster. I studien benytter vi deskriptiv statistikk og variansanalyser for å avdekke ulikheter mellom lederkategoriene. Våre funn viser at et flertall av respondentene oppfatter bærekraft som et viktig tema og at det er statistisk signifikante forskjeller mellom hvor viktig de forskjellige gruppene oppfatter ulike interessenters påvirkningskraft for bærekraft. Det er statistisk signifikante forskjeller i hvilke tiltak som benyttes for å håndtere bærekraftutfordringer. Videre ser vi at ledere i norske SMV har stor tro på menneskeskapte klimaendringer, men mener ikke disse er en trussel mot deres fremtidige konkurranseevne. Et flertall av respondentene rapporterer virksomhetens bærekraftengasjement har økt det siste året. Norske SMV er i varierende grad forberedt på den grønne bølgen. Det holdningsmessige grunnlaget er i stor grad på plass. Virksomhetene ser viktigheten av å være bærekraftig og virker i økende grad å fokusere på tiltak for bærekraft.