Blar i Master i norskdidaktikk på tittel
Viser treff 61-70 av 70
-
Skriftlige tilbakemeldinger som tilpasset opplæring i norsk : "Hva er egentlig en metafor? Jeg skjønner ikke hva læreren mener med det"
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke typer skriftlige kommentarer elevene opplever som nyttig og mindre nyttig, og om de bruker kommentarene videre i norskfaget eller andre fag etter den avsluttende teksten. Fokuset ... -
«Skriv en kreativ tekst hvor du…» - En næranalyse av to gode kreative tekster i videregående skole
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven analyserer vi to kreative tekster. Tekstene er skrevet av to elever på Vg3, og er blitt vurdert til karakter seks. Studiens problemstilling lyder som følger: Hva kjennetegner to gode kreative tekster på ... -
Sorte skjermer- norskundervisning i en pandemi. Semistrukturert intervju av fire norsklærere på yrkesfag
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke didaktiske grep informantene benyttet seg av i tiden de var onlinelærer i norsk på yrkesfag, og hvordan det eventuelt endret seg fra praksisen deres i klasserommet. Dette ... -
Stemmer etter Holocaust : en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» og maleriene Margarete og Sulamith sett i lys av LK20 og norskdidaktikk
(Master thesis, 2021)I oppgaven gjør jeg en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» av Paul Celan, og maleriene Sulamith og Margarete av Anselm Kiefer, som grunnlag for en didaktisk refleksjon med tanke på elevers arbeid med tekstene. Tematikken ... -
Substantivbøying i to mellomspråkstekster.
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er skrevet innen fagfeltet norsk som andrespråk og omhandler hvilke utfordringer en innlærer står overfor i mellomspråksfasen når innlærerspråket er norsk, og utgangspunktet er henholdsvis vietnamesisk ... -
Tekstens tomme plasser - En studie av 5.klassingers resepsjon av Gro Dahles bildebok Akvarium
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er en studie av seks femteklassingers resepsjon av bildeboken Akvarium, av Gro Dahle. Temaet for oppgaven er komplekse sammensatte tekster, og elevene i prosjektet intervjues ved hjelp av strukturerte ... -
Tv-vignetten i skolen: et analytisk og didaktisk blikk på to utvalgte tv-vignetter
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar for seg utvalgte multimodale elementer i to norske tv-vignetter, og drøfter med utgangspunkt i analysene tv-vignettens didaktiske nytte i skolen. Teorigrunnlaget for oppgaven er i hovedsak multimodal ... -
Valgfrie former – mulighet eller byrde?
(Master thesis, 2019)I den offisielle bokmålsnormalen er det stor valgfrihet, både når det gjelder staving av enkeltord og på systemnivå som bøyingsformer. For språkbrukere betyr dette at de har mulighet til å velge former i skriftspråket ... -
Vegen til god bokstavkunnskap
(Master thesis, 2022)Temaet i denne masteroppgåva er bokstavinnlæring der føremålet er å rette søkelyset mot korleis lærarar arbeider i bokstavinnlæringa. Problemstillinga som ligg til grunn for studien er «Korleis introduserer og arbeider ... -
Å finne mening i tilbedelsens rom: En sosialsemiotisk analyse av hellige rom i de abrahamittiske religionene
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Å finne mening i tilbedelsens rom» er en sosialsemiotisk analyse av hellige rom knyttet til de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. I et lokalt og globalt perspektiv har religion en ...