Valgfrie former – mulighet eller byrde?
Abstract
I den offisielle bokmålsnormalen er det stor valgfrihet, både når det gjelder staving av
enkeltord og på systemnivå som bøyingsformer. For språkbrukere betyr dette at de har
mulighet til å velge former i skriftspråket som ligger nært opp til eget talemål, og som
samtidig er i tråd med de fastsatte normene i rettskrivinga. Spørsmålet jeg skal besvare er
om lærerne formidler denne valgfriheten til elevene, ved å undersøke lærernes
holdninger, tanker og erfaringer med valgfrie former i bokmål. For å finne svar har jeg
brukt dybdeintervju som kvalitativ metode, og spørreundersøkelse som kvantitativ
metode. Jeg intervjua fire norsklærere, mens spørreundersøkelsen ble besvart av 19
norsklærere ved by- og bygdeskoler på Østlandet. Hensikten med studien er å finne ut av
åssen lærere, som har bokmål som hovedmål, stiller seg til valgfriheten i bokmål og hvilke
erfaringer de har med undervisning av valgfrie former.
Elevenes språknormkunnskaper henger i stor grad sammen med læreres
kunnskaper og praktisering av gjeldende språknormer, og derfor blir læreren en viktig
faktor i elevenes egen språknormutvikling (Jansson, 1999, s. 10). Tidligere studier viser
at lærere stiller seg positive til valgfrie former, men sier ikke i hvilken grad lærere bruker
valgfrie former. Lærerstudenter er dessuten usikre på korrekt stavemåte og mange retter
valgfrie former som er lovlige å bruke (Jansson, 1999; Kulbrandstad, 1996; Omdal,
1999).
Resultater fra studien min viser at tre av de fire intervjuinformantene bruker et
konservativt bokmål, men alle fire stiller seg positive til valgfriheten generelt. Videre
kommer det fram at ingen av de fire intervjuinformantene tematiserer valgfriheten i
undervisninga si. Fra spørreundersøkelsen, svarer litt over halvparten av lærerne at de
synes talemålsnære former er en fordel for elevene. Et stort flertall av byskolelærerne og
en liten del av bygdeskolelærerne mener derimot at det er utfordrende å vite hva som er
rett og galt i rettskrivinga. Et stort flertall av byskolelærerne og omtrent halvparten av
bygdeskolelærerne mener videre at det er viktig å legge vekt på sammenheng mellom tale
og skrift. De er relativt enige om at valgfriheten i bokmål er passe stor. Totalt sett ser
lærerne ut til å være positivt innstilte på språkvariasjonene i skriftspråket, men anvender
i liten grad valgfriheten eksplisitt i undervisninga.
Det er en fenomenologisk tilnærming, som sammen med teori og tidligere
forskning, danner grunnlaget for analysen og drøftinga i studien. Siden jeg beskriver og
utforsker læreres forståelse og erfaringer med valgfrie former, har oppgava en
hermeneutisk vinkling. Jeg er dermed ute etter å finne meningsperspektivene til lærerne,
og studere holdninger og oppfatninger informantene har.