• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i norskdidaktikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i norskdidaktikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valgfrie former – mulighet eller byrde?

Bråten, Ingunn Marie
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave2019IngunnMarieBråten.pdf (2.340Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2642362
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i norskdidaktikk [55]
Sammendrag
I den offisielle bokmålsnormalen er det stor valgfrihet, både når det gjelder staving av

enkeltord og på systemnivå som bøyingsformer. For språkbrukere betyr dette at de har

mulighet til å velge former i skriftspråket som ligger nært opp til eget talemål, og som

samtidig er i tråd med de fastsatte normene i rettskrivinga. Spørsmålet jeg skal besvare er

om lærerne formidler denne valgfriheten til elevene, ved å undersøke lærernes

holdninger, tanker og erfaringer med valgfrie former i bokmål. For å finne svar har jeg

brukt dybdeintervju som kvalitativ metode, og spørreundersøkelse som kvantitativ

metode. Jeg intervjua fire norsklærere, mens spørreundersøkelsen ble besvart av 19

norsklærere ved by- og bygdeskoler på Østlandet. Hensikten med studien er å finne ut av

åssen lærere, som har bokmål som hovedmål, stiller seg til valgfriheten i bokmål og hvilke

erfaringer de har med undervisning av valgfrie former.

Elevenes språknormkunnskaper henger i stor grad sammen med læreres

kunnskaper og praktisering av gjeldende språknormer, og derfor blir læreren en viktig

faktor i elevenes egen språknormutvikling (Jansson, 1999, s. 10). Tidligere studier viser

at lærere stiller seg positive til valgfrie former, men sier ikke i hvilken grad lærere bruker

valgfrie former. Lærerstudenter er dessuten usikre på korrekt stavemåte og mange retter

valgfrie former som er lovlige å bruke (Jansson, 1999; Kulbrandstad, 1996; Omdal,

1999).

Resultater fra studien min viser at tre av de fire intervjuinformantene bruker et

konservativt bokmål, men alle fire stiller seg positive til valgfriheten generelt. Videre

kommer det fram at ingen av de fire intervjuinformantene tematiserer valgfriheten i

undervisninga si. Fra spørreundersøkelsen, svarer litt over halvparten av lærerne at de

synes talemålsnære former er en fordel for elevene. Et stort flertall av byskolelærerne og

en liten del av bygdeskolelærerne mener derimot at det er utfordrende å vite hva som er

rett og galt i rettskrivinga. Et stort flertall av byskolelærerne og omtrent halvparten av

bygdeskolelærerne mener videre at det er viktig å legge vekt på sammenheng mellom tale

og skrift. De er relativt enige om at valgfriheten i bokmål er passe stor. Totalt sett ser

lærerne ut til å være positivt innstilte på språkvariasjonene i skriftspråket, men anvender

i liten grad valgfriheten eksplisitt i undervisninga.

Det er en fenomenologisk tilnærming, som sammen med teori og tidligere

forskning, danner grunnlaget for analysen og drøftinga i studien. Siden jeg beskriver og

utforsker læreres forståelse og erfaringer med valgfrie former, har oppgava en

hermeneutisk vinkling. Jeg er dermed ute etter å finne meningsperspektivene til lærerne,

og studere holdninger og oppfatninger informantene har.
Utgiver
Universitetet i Sørøst-Norge
Opphavsrett
Copyright the author

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit