Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5319-5338 av 9795
-
Læreres syn på tilbakemeldinger i matematikk: En overgangsfase fra mellomtrinnet til ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)I dette studie ønsker jeg å undersøke hvilke faktorer som spiller inn på lærerens formative tilbakemeldinger, for at tilbakemeldingene skal fremme læring og utvikling hos elevene. Tilbakemeldinger er et fenomen som er mye ... -
Læreres tanker om livsmestring i skolen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er læreres forståelse og tanker om det tverrfaglige temaet livsmestring. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med tematikken, og hvilke tanker de har om temaet ... -
Læreres tolkning og bruk av utforskende arbeid
(Master thesis, 2022)Med ny læreplan, LK20, implementert i norsk skole fra høsten 2020 har utforskende undervisning fått en enda mer fremtredende plass enn før. Den utforskende tilnærmingen til læring skal ha plass i alle fag, men kanskje i ... -
LærerIKT - en lærerik erfaring?
(Research report, 2004-03-19)Telemarksforsking-Notodden og NKS Fjernundervisning har etter oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet evaluert etterutdanningsprosjektet Lærer- IKT. Oppdraget omfatter både en evaluering av LærerIKT som konsept ... -
Lærerlivskvalitet - erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen
(Journal article, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere og handler om deres opplevelse av sin lærerlivskvalitet. Den gode lærerlivskvaliteten knyttes til det elevrettede arbeidet. Dette arbeidet gir lærerne ... -
Lærernes møte med troll og enhjørninger - En kvalitativ studie av lærerens relasjonsarbeid i møte med elever på barneskolen
(Master thesis, 2023)Formålet med og tema i denne studien har vært å belyse forhold som er sentrale for å utvikle og vedlikeholde nære relasjoner i skolen. Vi har hatt et ønske om at studien skal bidra med nyttig og relevant forskning om et ... -
"Lærernes tanker om nivådeling" - En Kvalitativ Undersøkelse av Matematikklærernes oppfatninger om nivådelt undervisning
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tanker og opplevelser matematikklærere har med organisatorisk differensiering i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Målet for studien er å få dypere innsikt og forståelse ... -
Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ... -
Lærernettverk som basis for endringsarbeid
(Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud, Working paper, 2004-01)Våren 2000 arbeidet Høgskolen i Buskerud (HIBU) og Utdanningsavdelingen i Buskerud fylkeskommune (BFK) med å formalisere et samarbeid til gjensidig nytte. Samarbeidet ble formalisert gjennom en avtale 05.04.00. I denne ... -
Lærerperspektiv på dybdelæring - En intervjustudie av læreres fortolkning og operasjonalisering av dybdelæring som begrep og fenomen i 2021 av
(Master thesis, 2021)Med fagfornyelsen er dybdelæring innført som overordnet fokus. Begrepet er definert på en måte som åpner for fortolkning, og det er foreligger ikke en omforent forståelse av hva dybdelæring er eller skal bli for elever og ... -
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
(Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt ... -
Lærerrollen i omvendt undervisning: Ungdomsskolelæreres erfaringer i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen undersøker ungdomsskolelæreres erfaringer med omvendt undervisning i matematikk. Målet er å oppnå en dypere forståelse av hvordan lærere opplever sin rolle i planlegging og gjennomføring av ... -
Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever
(Master thesis, 2022)Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ... -
Lærersamarbeid i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er lærersamarbeid i begynneropplæringen. Vi har gjennom tre intervenerende fokusgruppeintervjuer fått innblikk i hvordan et lærerteam på en barneskole på Østlandet samarbeider om den ... -
Lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse
(Master thesis, 2023)Temaet for prosjektet er lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Studien undersøker hvilke kjennetegn lærerspesialisten har i arbeidet med PfDK, hvilke arbeidsoppgaver som har vært sentrale, og ... -
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105, Report, 2022)Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Læring i en flerspråklig skole :tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell
(HiT skrift, Research report, 2009-08-20)Rapporten gir en beskrivelse og en drøfting av hvordan Tøyen skole i Oslo organiserer opplæringen. Tøyen er en grunnskole der over 95 % av elevene har et annet morsmål enn norsk. Omtrent halvparten av skolens lærere er ... -
Læring i forskende partnerskap – det digitale hamskiftet i Larviksskolen. Pilot-/forprosjekt for videreføring 2018-2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;29, Report, 2019)I samarbeidet med USN (Universitetet i Sørøst-Norge) er det inngått en intensjonsavtale mellom Larvik kommune og USN. Avtalen beskriver to scenarier for oppstart på forskningsarbeidet mot skolene i Larvik. • Med ...