"Lærernes tanker om nivådeling" - En Kvalitativ Undersøkelse av Matematikklærernes oppfatninger om nivådelt undervisning
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tanker og opplevelser matematikklærere har med organisatorisk differensiering i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Målet for studien er å få dypere innsikt og forståelse av hvorfor matematikklærere oftere er positive til nivådelt undervisning enn andre lærere som underviser i andre fag. Samt hvorfor matematikklærerne underviser med nivådeling. Problemstillingen for oppgaven er: hvilke tanker og oppfatninger har matematikklærerne om organisatorisk nivådeling i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet?
For å besvare problemstillingen har jeg brukt den kvalitative metoden intervju, og intervjuet fem lærere fra ungdomsskolen. Alle informantene underviser i matematikk og benytter seg av nivådelt undervisning. Grunnlaget for oppgavens resultater baserer seg på lærernes refleksjoner og opplevelser om nivådelt undervisning, og ved hjelp av Grounded Theory som analyseverktøy endte jeg opp med 4 kategorier; (1) Motivasjon, (2) Undervisning, (3) Samhold og (4) faglig utvikling. Denne metoden bidrar til å gi en dybdeforståelse av det lærerne uttrykker.
Studien min viser at lærerne i stor grad er fornøyde med nivådelt undervisning og begrunner dette i form av en mer tilpasset undervisning. Lærerne opplever at elevene får mer mestring og motivasjon av å ha nivådeling i undervisningen. Tidligere forskning viser til at nivådeling av elevene har vært mindre vellykket (Boaler, 2015), men noen av funnene i denne studien viser det motsatte. Da dette er en studie som baserer seg på uttalelsene til fem lærere, vil ikke funnene kunne generaliseres utover disse informantene, men jeg håper at denne masteroppgaven kan bidra til å sette fokus på hvilke tanker matematikklærerne har av nivådelt undervisning. In this master's thesis, I have examined the thoughts and experiences of mathematics teachers regarding organizational differentiation in mathematics instruction at the lower secondary level. The aim of the study is to gain deeper insight and understanding into why mathematics teachers are more positive towards ability-grouped instruction compared to other teachers who teach different subjects, as well as why mathematics teachers employ ability grouping in their instruction. The research question for the thesis is: What are the thoughts and perceptions of mathematics teachers regarding organizational ability grouping in mathematics instruction at the lower secondary level?
To address the research question, I employed the qualitative method of interviews and interviewed five teachers from lower secondary schools. All informants teach mathematics and utilize ability grouping in their instruction. The results of the thesis are based on the teachers' reflections and experiences regarding ability-grouped instruction, and through the use of Grounded Theory as an analytical tool, I identified four categories: (1) Motivation, (2) Teaching, (3) Unity, and (4) Academic Development. This method contributes to a deeper understanding of what the teachers express.
My study demonstrates that the teachers are largely satisfied with ability-grouped instruction and justify this based on the provision of more tailored instruction. The teachers perceive that students experience increased achievement and motivation through ability grouping in instruction. Previous research has indicated less successful outcomes with student ability grouping (Boaler, 2015), however some of the findings in this study suggest otherwise. Since this study is based on the statements of only five teachers, the findings cannot be generalized beyond these informants. Admittedly, I hope that this master's thesis can contribute to shedding light on the thoughts of mathematics teachers regarding ability-grouped instruction.