Master i grunnskolelærerutdanning 5-10
Recent Submissions
-
Skjønnlitteratur i et livsmestringsperspektiv
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven handler om skjønnlitteraturens mulighetsrom i tilknytning til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, hvor selve målsettingen har vært å se nærmere på hvordan lærere kan bruke ... -
Matematikkundervisning for elever underveis i og etter sykehusinnleggelse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven studerer jeg matematikkundervisning for barn underveis i og etter sykehusinnleggelse. Pasient- og brukerrettighetsloven (1999, § 6-4) sier at alle barn og unge har krav på undervisning, også under ... -
Hvordan arbeider skolen for å håndtere skolevegringssaker?
(Master thesis, 2024)Skolevegring blir beskrevet som en komplisert og sammensatt problematikk. Teorien om skolevegring beskriver fenomenet på flere forskjellige måter og det er ikke en klar konsensus om hvordan begrepet bør defineres. Å forstå ... -
Fremme aktiv deltakelse i matematiske samtaler
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan ulike samarbeidsstrukturer kan bidra til å fremme aktiv deltakelse og engasjement blant elever i helklassesamtaler, med spesifikt fokus på to slike strukturer: Kagan's ... -
Fra meningsløse til meningsfulle notater
(Master thesis, 2024)Å la elever ta notater er en av de mest vedvarende institusjonelle normene som preger matematikkundervisningen over hele verden, ifølge Liljedahl (2021, s. 187). Dette støttes av blant annet Kobayashi, som hevder at ... -
"AI og meg sammen kan skape hva som blir riktig"
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien tar for seg fem matematikklæreres opplevelser av å bruke samtaleroboter, en form for kunstig intelligens, som et verktøy for å planlegge matematikkundervisning. Samtaleroboter kan blant annet ... -
Dans i matematikk - utforskende og fysisk aktiv læring
(Master thesis, 2024)I denne studien undersøker jeg hvordan bruk av dans som et verktøy for fysisk aktiv læring i matematikkundervisning kan bidra til utforskende læring og indre motivasjon hos elever på ungdomstrinnet. For å undersøke ... -
Lesestund med ungdom
(Master thesis, 2024)Forsking viser at bruk av skjønnlitteratur i norske klasserom alt for sjeldent er faglig forankret. Den blir gjerne brukt som pauseaktivitet, og blir assosiert med hygge og kos fremfor utvikling av litterær kompetanse. ... -
Kontrafaktisk historie i og utenfor klasserommet? En kvalitativ masterstudie om hvordan kontrafaktisk historie kan brukes i klasserommet og hvordan det påvirker lærere og elever
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan kontrafaktisk historie kan anvendes i undervisningen og hvilken påvirkning denne metoden har på både elever og lærere. Studien er gjennomført som en kvalitativ intervju-undersøkelse ... -
Oral Participation in the EFL Classroom - A study about teachers' perceptions of the reasons for pupils' reluctance to participate orally in the EFL classroom
(Master thesis, 2024)This study examines English teachers' perceptions of the reasons for pupils' reluctance to participate orally in the EFL classroom. English is a global language which is used in substantial parts of the world. Therefore, ... -
Kunstige og gunstige muligheter ved bruk av KI i skolen: En analyse om bruk av kunstig intelligens i planlegging og gjennomføring av norskundervisning.
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er hvordan vi kan bruke kunstig intelligens i planleggings- og gjennomføringsfasen av norskundervisning. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «På hvilken måte kan elever og ... -
"Det er nemlig ikke så lett som at alle identifiserer seg som enten mann eller kvinne"
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven anvender jeg kritisk diskursanalyse til å undersøke hvordan samfunnsfagslæreverk for mellomtrinnet behandler kjønnsidentitetstematikk. Gjennom oppgaven er jeg interessert i å undersøke hvilke ... -
Hvorfor skal jeg lære dette?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt denne problemstillingen: Hvordan har det eleven lærer i samfunnsfag blitt påvirket av samfunnsutviklingen de siste 20 årene? Oppgaven har sett på hvordan læreplanene LK06 og LK20 ... -
Tverrfaglighet i ungdomsskolen – et kunnskapsgrunnlag
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan tverrfaglighet har blitt gjennomført i ungdomsskolen. Læreplanen 2020 gjorde tverrfaglighet til et høyaktuelt tema for lærerne. Nå skulle tre utvalgte temaer være overgripende i all ... -
En undersøkelse av læreres perspektiver på psykisk helsefremmende arbeid i skolen, og eventuelle endringer i praksis etter innføringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i LK20
(Master thesis, 2024)Det har vært et politisk mål med skolen i flere tiår at lærere skal arbeide på måter som er psykisk helsefremmende for elevene. Høsten 2020 kom fagfornyelsen, nytt læreplanverk ble tatt i bruk og det tverrfaglige temaet ... -
Dungeons, Dragons og Livsmestring
(Master thesis, 2024)I denne studien har målsetningen vært å finne svar på hvordan det analoge spillet, Dungeons and Dragons (DnD), kan anvendes som en spesialpedagogisk undervisningsform for å fremme livsmestrende ferdigheter hos elever som ... -
"Jeg har sluttet å snakke i matematikktimen, fordi jeg er redd": En kvalitativ studie av jenters deltakelse i dagens matematikkfag
(Master thesis, 2024)Vi ser et matematikkfag i endring, der elevene nå i større grad skal gjøre sin tenkning synlig for andre. Kommunikasjon og deltakelse har derfor blitt en sentral del av matematikkfaget (Seljeflot & Jensen, 2020). I ... -
Følg «Henrik» gjennom ulike stadier av livet. Et undervisningsopplegg laget for elever innenfor temaet personlig økonomi
(Master thesis, 2024)Denne studien er en entreprenøriell masteroppgave, som vil si at det har blitt utviklet et didaktisk produkt som er gjennomført i skolen og blitt revidert i ettertid. Det didaktiske produktet består av både et arbeidshefte ... -
Mangfold og lærebøkers definisjonsmakt: En kritisk diskursanalyse av hvordan samene og de nasjonale minoritetene fremstilles i et utvalg lærebøker i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt i hvordan samer som urfolk og nasjonale minoriteter fremstilles i lærebøker i samfunnsfag på mellomtrinnet, i tillegg til hvilken betydning dette kan ha for elevene ... -
Engasjement og systemforståelse i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et interaktivt rom kalt Kretsløpsrommet kan påvirke elevers engasjement og systemforståelse i undervisning for bærekraftig utvikling. Kretsløpsrommet en del av et ...