Master i grunnskolelærerutdanning 5-10
Recent Submissions
-
"Nå skal vi gjøre noe kult folkens!": Undersøkende statistikkundervisning på 7. trinn
(Master thesis, 2024)Klasserom i dag er preget av et oppgaveparadigme som i liten grad gir rom for utforskning og undring. Det resulterer i individer som ikke er i stand til å bruke matematiske, og spesielt statistiske fenomener i større ... -
Samarbeid med eksterne aktører i naturfagundervisning
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker samarbeid mellom skoler og eksterne aktører i naturfagundervisningen med fokus på uteskole som pedagogisk tilnærming. Problemstillingen i studien er «Hvilke erfaringer har en naturfagslærer ... -
Fra utenforskap til fellesskap: En kvalitativ studie av utenforskap og ekstreme holdninger blant gutter i ungdomsårene
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvordan ulike instanser som skolen, kommunen og fylkeskommunen arbeider for å forebygge utenforskap og ekstreme holdninger blant gutter i ungdomsårene. Oppgaven har to hovedfokus: å belyse ... -
Den flerspråklige overgangsskriveren – norsklærerens mysterium? : En kvalitativ elevtekstanalyse av "press-skriving" som arbeidsmetode for utvikling av flerspråklige elevers skriveferdigheter i norskfaget
(Master thesis, 2024)Til tross for å være student på grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn, har jeg valgt å gjøre forskningen min på 4.trinnselever. Bakgrunnen for dette er å kunne finne noen indikasjoner på hvilken flerspråklig skriver en ... -
Kritisk tekstarbeid på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)multimodale kommersielle tekster bidra til å styrke elevenes kritiske literacy?» Mange ungdommer bruker i dag en eller flere plattformer der de eksponeres for tekster som på ulike måter prøver å påvirke dem. For å besvare ... -
Undersøkelse av en diagnostisk test
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven studeres en bestemt diagnostisk brøktest. Testen inneholder 7 diagnostiske oppgaver, altså oppgaver som skal avsløre kjente misoppfatninger. De 7 oppgavene adresserer hver sin misoppfatning. Testens ... -
Rusens plass i læreverket - En diskursanalyse av temaet rus i to lærebøker i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Så og si så lenge det har vært mennesker, har mennesker også tatt i bruk kjemikalier for å ruse seg. Rus fungerer for mange som et avbrekk fra hverdagen, en pause fra arbeid og rutiner. Noen nyter et glass rødvin til ... -
Tilfeldige begynnelser - En utforskende reise mot mestring gjennom landskapsmaleri
(Master thesis, 2024)I mange tusen år har mennesker hatt et behov for å uttrykke seg visuelt. Vi har funnet helleristninger på alle kontinenter, foruten om Antarktis. Behovet fremstår vedvarende, gitt den konstante tilstedeværelsen i et historisk ... -
Utvikling av digitale ferdigheter i Kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)Masterprosjektet er en A/R/Tografisk undersøkelse i skapende arbeid med foto, hvor hensikten har vært å gi innsikt i utvikling av digitale ferdigheter hos elever på ungdomstrinnet. Det ble stilt følgende ... -
Skjønnlitteratur i et livsmestringsperspektiv
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven handler om skjønnlitteraturens mulighetsrom i tilknytning til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, hvor selve målsettingen har vært å se nærmere på hvordan lærere kan bruke ... -
Matematikkundervisning for elever underveis i og etter sykehusinnleggelse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven studerer jeg matematikkundervisning for barn underveis i og etter sykehusinnleggelse. Pasient- og brukerrettighetsloven (1999, § 6-4) sier at alle barn og unge har krav på undervisning, også under ... -
Hvordan arbeider skolen for å håndtere skolevegringssaker?
(Master thesis, 2024)Skolevegring blir beskrevet som en komplisert og sammensatt problematikk. Teorien om skolevegring beskriver fenomenet på flere forskjellige måter og det er ikke en klar konsensus om hvordan begrepet bør defineres. Å forstå ... -
Fremme aktiv deltakelse i matematiske samtaler
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan ulike samarbeidsstrukturer kan bidra til å fremme aktiv deltakelse og engasjement blant elever i helklassesamtaler, med spesifikt fokus på to slike strukturer: Kagan's ... -
Fra meningsløse til meningsfulle notater
(Master thesis, 2024)Å la elever ta notater er en av de mest vedvarende institusjonelle normene som preger matematikkundervisningen over hele verden, ifølge Liljedahl (2021, s. 187). Dette støttes av blant annet Kobayashi, som hevder at ... -
"AI og meg sammen kan skape hva som blir riktig"
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien tar for seg fem matematikklæreres opplevelser av å bruke samtaleroboter, en form for kunstig intelligens, som et verktøy for å planlegge matematikkundervisning. Samtaleroboter kan blant annet ... -
Dans i matematikk - utforskende og fysisk aktiv læring
(Master thesis, 2024)I denne studien undersøker jeg hvordan bruk av dans som et verktøy for fysisk aktiv læring i matematikkundervisning kan bidra til utforskende læring og indre motivasjon hos elever på ungdomstrinnet. For å undersøke ... -
Lesestund med ungdom
(Master thesis, 2024)Forsking viser at bruk av skjønnlitteratur i norske klasserom alt for sjeldent er faglig forankret. Den blir gjerne brukt som pauseaktivitet, og blir assosiert med hygge og kos fremfor utvikling av litterær kompetanse. ... -
Kontrafaktisk historie i og utenfor klasserommet? En kvalitativ masterstudie om hvordan kontrafaktisk historie kan brukes i klasserommet og hvordan det påvirker lærere og elever
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan kontrafaktisk historie kan anvendes i undervisningen og hvilken påvirkning denne metoden har på både elever og lærere. Studien er gjennomført som en kvalitativ intervju-undersøkelse ... -
Oral Participation in the EFL Classroom - A study about teachers' perceptions of the reasons for pupils' reluctance to participate orally in the EFL classroom
(Master thesis, 2024)This study examines English teachers' perceptions of the reasons for pupils' reluctance to participate orally in the EFL classroom. English is a global language which is used in substantial parts of the world. Therefore, ... -
Kunstige og gunstige muligheter ved bruk av KI i skolen: En analyse om bruk av kunstig intelligens i planlegging og gjennomføring av norskundervisning.
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er hvordan vi kan bruke kunstig intelligens i planleggings- og gjennomføringsfasen av norskundervisning. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «På hvilken måte kan elever og ...