Master i grunnskolelærerutdanning 5-10
Recent Submissions
-
Kunstige og gunstige muligheter ved bruk av KI i skolen: En analyse om bruk av kunstig intelligens i planlegging og gjennomføring av norskundervisning.
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er hvordan vi kan bruke kunstig intelligens i planleggings- og gjennomføringsfasen av norskundervisning. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «På hvilken måte kan elever og ... -
"Det er nemlig ikke så lett som at alle identifiserer seg som enten mann eller kvinne"
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven anvender jeg kritisk diskursanalyse til å undersøke hvordan samfunnsfagslæreverk for mellomtrinnet behandler kjønnsidentitetstematikk. Gjennom oppgaven er jeg interessert i å undersøke hvilke ... -
Hvorfor skal jeg lære dette?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt denne problemstillingen: Hvordan har det eleven lærer i samfunnsfag blitt påvirket av samfunnsutviklingen de siste 20 årene? Oppgaven har sett på hvordan læreplanene LK06 og LK20 ... -
Tverrfaglighet i ungdomsskolen – et kunnskapsgrunnlag
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan tverrfaglighet har blitt gjennomført i ungdomsskolen. Læreplanen 2020 gjorde tverrfaglighet til et høyaktuelt tema for lærerne. Nå skulle tre utvalgte temaer være overgripende i all ... -
En undersøkelse av læreres perspektiver på psykisk helsefremmende arbeid i skolen, og eventuelle endringer i praksis etter innføringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i LK20
(Master thesis, 2024)Det har vært et politisk mål med skolen i flere tiår at lærere skal arbeide på måter som er psykisk helsefremmende for elevene. Høsten 2020 kom fagfornyelsen, nytt læreplanverk ble tatt i bruk og det tverrfaglige temaet ... -
"Jeg har sluttet å snakke i matematikktimen, fordi jeg er redd": En kvalitativ studie av jenters deltakelse i dagens matematikkfag
(Master thesis, 2024)Vi ser et matematikkfag i endring, der elevene nå i større grad skal gjøre sin tenkning synlig for andre. Kommunikasjon og deltakelse har derfor blitt en sentral del av matematikkfaget (Seljeflot & Jensen, 2020). I ... -
Dungeons, Dragons og Livsmestring
(Master thesis, 2024)I denne studien har målsetningen vært å finne svar på hvordan det analoge spillet, Dungeons and Dragons (DnD), kan anvendes som en spesialpedagogisk undervisningsform for å fremme livsmestrende ferdigheter hos elever som ... -
Følg «Henrik» gjennom ulike stadier av livet. Et undervisningsopplegg laget for elever innenfor temaet personlig økonomi
(Master thesis, 2024)Denne studien er en entreprenøriell masteroppgave, som vil si at det har blitt utviklet et didaktisk produkt som er gjennomført i skolen og blitt revidert i ettertid. Det didaktiske produktet består av både et arbeidshefte ... -
Mangfold og lærebøkers definisjonsmakt: En kritisk diskursanalyse av hvordan samene og de nasjonale minoritetene fremstilles i et utvalg lærebøker i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt i hvordan samer som urfolk og nasjonale minoriteter fremstilles i lærebøker i samfunnsfag på mellomtrinnet, i tillegg til hvilken betydning dette kan ha for elevene ... -
Engasjement og systemforståelse i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et interaktivt rom kalt Kretsløpsrommet kan påvirke elevers engasjement og systemforståelse i undervisning for bærekraftig utvikling. Kretsløpsrommet en del av et ... -
Bruk av nærmiljøet i undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Bærekraftig utvikling er et tema vi stadig hører om, da det er hyppig belyst i både samfunnet og i utdanningssektoren. Høsten 2020 trådte den nye læreplanen i kraft, og med den kom de tre tverrfaglige temaene også, hvor ... -
Utforskning i digitale læremidler for matematikkfaget
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å øke bevisstheten om tilstedeværelse av utforskning i digitale læremidler som brukes i matematikkundervisning. Læreplanen i matematikk fremmer utforskning som et betydelig kjerneelement ... -
Elevers agency i møte med Tenkende klasserom
(Master thesis, 2024)I dette mastergradsprosjektet har vi ønsket å knytte elevers agency og eventuell utvikling av agency sammen med Skovsmoses (2001) landscape of investigation og Liljedahls (2023) Å bygge tenkende klasserom sammen. Vi har ... -
Forebygging av mobbing i overgangen til ungdomsskolen - et elevperspektiv
(Master thesis, 2024)Tall fra Elevundersøkelsen 2023/24 (Utdanningsdirektoratet, 2023) viser at mer enn en av ti elever opplever mobbing i norske skoler. Mobbing kan få alvorlige konsekvenser for de som rammes, og forebygging av mobbing er ... -
Lærerens arbeid med dialog og utforskende samtaler i klasserommet
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteravhandlingen er dialog og utforskende samtaler, hva lærerne erfarer og hvordan de arbeider med denne tematikken i norskfaget. Oppgaven har som mål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan arbeider ... -
Livsmestring: bildebokas potensial for utvikling av emosjonell literacy på ungdomstrinnet - En analyse av tre bildebøker fra Janne Aasebø Johnsens Livsmestringsserie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker tre utvalgte bildebøker Den blå boksen (2018), Det hvite huset (2018) og (Lille) speil (2018) fra bokserien Livsmestring skrevet av Janne Aasebø Johnsen. Serien ble skrevet spesielt for å ... -
Tilpasning for mestringsopplevelser i videregående opplæring
(Master thesis, 2024)Matematikkangst, eller matteangst, kan ses på som en psykologisk matematikkvanske, der elever opplever frykt og stress i møte med matematikk, og en risiko er at elever med matteangst unngår matematikk i den grad at det ... -
Muntlighet i norskundervisningen. Hvordan kan det digitale læringsmiljøet Skolestudio støtte undervisning i norsk muntlig?
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen handler om arbeidet med muntlige ferdigheter i norskfaget gjennom et læringsmiljø. Studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan det digitale læringsmiljøet Skolestudio bidra til arbeidet ... -
Hvilke opplevelser har matematikklærere til digitale læremidler
(Master thesis, 2024)Skolen har blitt mer digitalisert, noe som kan være på å påvirke matematikklæreres arbeid. Der planlegging er et viktig aspekt av matematikklærernes arbeid, og digitale læremidler kan ha en rolle i dette arbeidet. Denne ... -
"Skolen snakker ikke om dem ekte tinga ass, jeg lover deg": En postkolonial analyse av Zeshan Shakars Tante Ulrikkes vei (2017) og dens relevans i dagens norskundervisning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan romanen Tante Ulrikkes vei (2017) av Zeshan Shakar tematiserer sosial ulikhet og identitetsutvikling, samt dens relevans i dagens norskundervisning. Bakgrunn for problemstillingen ...