Muntlighet i norskundervisningen. Hvordan kan det digitale læringsmiljøet Skolestudio støtte undervisning i norsk muntlig?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143107Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteravhandlingen handler om arbeidet med muntlige ferdigheter i norskfaget gjennom et læringsmiljø. Studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan det digitale læringsmiljøet Skolestudio bidra til arbeidet med muntlige ferdigheter i norskfaget på ungdomstrinnet?». Bakgrunnen for denne problemstillingen er den digitale utviklingen i skolen, og en bevissthet om at arbeidet med muntlige ferdigheter bør settes i fokus.
Forskning viser at flere og flere elever viser tegn til sosial angst, og mange elever kan betegnes som stille, samtidig som muntlighetsundervisningen er mangelfull med lite systematisk arbeid med muntlige ferdigheter. Den nye læreplanen beskriver hva elevene skal jobbe med i muntlige ferdigheter, og det er relevant å finne ut om det digitale læringsmiljøet tar for seg temaet på en god og omfattende måte, som tar hensyn til alle elever. Studien er en dokumentanalyse av læringsmiljøet Skolestudio. Grunnen til at det er dokumentanalyse av læringsmiljø som er valgt, er at det i dagens klasserom er flere nettbrett enn det er skolebøker. Det er på grunn av denne utviklingen jeg har valgt å analysere en læringsressurs som finnes på nettet. Bakgrunnen for valg av dokumentanalyse er at jeg ønsket å se på hvordan en relevant læringsressurs bidrar til undervisningen i muntlighet. I tillegg er dette et læringsmiljø som er lett tilgjengelig for både elever og lærere, og relevant fordi det er utviklet for Kunnskapsløftet 2020.
Funnene i analysen og drøftingen viser at Skolestudio bidrar til elevaktivitet og kunnskapsutvikling med varierte oppgaver og aktiviteter. Selv om Skolestudio gir elevene disse mulighetene til å være muntlige, er det begrensninger når det kommer til fokuset muntlige ferdigheter får. Det er en gjennomgående mangel på oppgaver om lytting, og det er mangel på systematisk arbeid med muntlige ferdigheter. Funnene indikerer at Skolestudio kan være en nyttig ressurs for å fremme muntlige ferdigheter når det brukes i kombinasjon med andre undervisningsmetoder, og når det brukes av en lærer som er bevisst begrensningene.