Livsmestring: bildebokas potensial for utvikling av emosjonell literacy på ungdomstrinnet - En analyse av tre bildebøker fra Janne Aasebø Johnsens Livsmestringsserie
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker tre utvalgte bildebøker Den blå boksen (2018), Det hvite huset (2018) og (Lille) speil (2018) fra bokserien Livsmestring skrevet av Janne Aasebø Johnsen. Serien ble skrevet spesielt for å jobbe med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ungdomstrinnet, og tematiserer problemstillinger knyttet til fysisk og psykisk helse. Vi undersøker følgende problemstilling; «Hvordan blir sosiale følelser fremstilt i et utvalg bildebøker fra bokserien Livsmestring, og på hvilke måter henvender historiene seg til en ungdomsleser?»
I undersøkelsen benytter vi oss av hermeneutisk nærlesing og litterær analyse som metode. Problemstillingen legger grunnlag for et analytisk perspektiv hvor undersøkelse av bildebøkenes språklig virkemidler, ikonotekst og fargebruk er sentralt. Sammen gir de metodiske valgene grunnlag for videre drøfting og en avsluttende kommentar.
Funnene viser at bildebøkene i stor grad henvender seg til en ungdomsleser gjennom tematikk, innhold og utforming. Arbeid med bildebøkene gir et potensial for emosjonell læring og kompetanse da bøkene fremstiller et spekter av følelser og oppmuntrer til empati for karakterenes livssituasjoner. Tidligere forskning påpeker at det er viktig å reflektere over innholdet i litteratur og veilede elever til riktig lesemåte for at læring skal skje. Vi drøfter derfor hvordan refleksjon og samtaler om bøkene kan bidra til en dypere forståelse av bøkenes helhet, og lærerrollen blir sentral for å rette elevenes oppmerksomhet mot det mer komplekse i bøkene for å fremme utvikling av emosjonell literacy. This master’s thesis examines three selected picture books Den blå boksen (2018), Det hvite huset (2018) og (Lille) speil (2018) from the book series Livsmestring, written by Janne Aasebø Johnsen. The series was produced in association with the interdisciplinary topic of health and life skills, focusing on issues related to physical and mental health amongst students at secondary school. We investigate the following thesis statement; «How are social emotions portrayed in a selection of picture books from the Livsmestring series, and in what ways do the stories adress to a teen reader?»
In this study we utilize a hermeneutic close reading and literary analysis as methods. The thesis statement of our study forms the basis for an analytical perspective where examination of literary techniques, iconotext and the use of color is important. The methodological choices will collectively lay foundation for further deliberation and final remarks.
Findings show that the picture books adress to the target audience to great extent, through themes, content, and layout. Working with these picture books provides the potential for emotional learning and competence as they portray a wide range of emotions and encourage empathy for the characters’ life situations. Previously done research show that it is especially important to reflect upon the content, and that students need to be guided towards an appropriate reading approach for learning to occur. Therefore, we discuss how reflection and conversations about literature can contribute to a deeper understanding of the books’ entirety, and how teachers play a significant role in directing their student’s attention to more complex aspects of the books to promote emotional literacy.