Elevers agency i møte med Tenkende klasserom
Abstract
I dette mastergradsprosjektet har vi ønsket å knytte elevers agency og eventuell utvikling av agency sammen med Skovsmoses (2001) landscape of investigation og Liljedahls (2023) Å bygge tenkende klasserom sammen. Vi har konseptualisert vår forståelse av agency på bakgrunn av Vaughns (2020) tredelte modell bestående av agency som disposisjonelle, motiverende og posisjonelle dimensjoner. I tillegg har vi tatt utgangspunkt i Muellers (2012) rammeverk for å kartlegge og analysere hvordan samarbeid påvirker elevers bygging av matematiske argumenter.
Problemstillingen vår er todelt, og vi ønsker å:
* Vise hvordan elever utøver agency innenfor tenkende klasserom og i undersøkelseslandskaper * Vise hvordan lærer kan støtte elevers agency innenfor tenkende klasserom og i undersøkelseslandskaperVi har gjennomført en kasusstudie med en utvalgt 8. klasse over to matematikkøkter med videoobservasjon som metode. Utvalget ble gitt problemløsningsoppgaver inspirert fra hvert av Skovsmoses (2022) tre undersøkelsesmiljøer (miljø 2, 4 og 6) i rammene av Liljedahls (2023) Å bygge tenkende klasserom. Ved hjelp av refleksiv tematisk analyse identifisert vi tre mønstre, som vi fant relevant for tematikk og problemstilling.
Det første mønsteret omhandler hvordan elevene som oftest uttrykker eller utøver agency. I vår studie skjedde dette i størst grad ved at elevene enten tok initiativ, tok aktive valg eller utviste utholdenhet. Det andre mønsteret handler om hvordan hyppigheten av utøvd agency falt under arbeid i miljø 4 og 6. I analysen av dette mønsteret oppdaget vi en sammenheng mellom aktivitetsnivå og elevenes utøvelse av agency. På samme måte hevder også Andersson og Norén (2011, s. 8) at agency kan brukes som et redskap for å indentifisere elevers aktivitetsnivå og intensjoner i kommunikasjon. Det tredje mønsteret tar for seg hvordan elever opptrer som agenter på forskjellige tidspunkter i problemløsningsprosessen.
Gitt at oppgaven ikke er for utfordrende, virker elevenes agency godt når de arbeider med undersøkelsesoppgaver i rammene til BTK. Lærers gjerninger påvirker elevenes mulighet for å utøve agency blant annet ved valg av oppgaver, ved å bruke tips underveis, og ved å sette normer tilhørende gruppearbeid. Lærer kan støtte elevenes agency ved å være bevisst disse faktorene. In this master thesis our goal has been to connect student’s agency and an possible development of agency to Skovsmoses (2001) landscape of investigation and Liljedahls (2023) Å bygge Tenkende klasserom. We have conceptualized our understanding of agency based on Vaughns (2020) model of three dimensions of agency as dispositional, motivational and positional dimensions. We have also used Muellers (2012) framework to map and analyze how cooperation affects students building mathematical arguments.
Our research question is twofold:
* Show how students exercise agency in a Thinking classroom and in investigative landscapes. * Show how teachers can support students agency within a Thinking classroom and in investigative landscapes.We have performed a case study in a selected 8.th grade during two sessions using video observation as the method. The group of students were given problemsolving-tasks inspired by Skovsmoses (2022) three mileus of investigation (milieu 2, 4, and 6) within the framework of Liljedahls (2023) Thinking classroom. Using reflexive thematic analysis, we identified three patterns that were relevant to our research questions.
The first pattern concerns how students most often express their agency. In our study this happened most often by students taking initiative, active choice making, or were persistent. The second pattern concerns how the frequency of exercised agency fell when working in milieu 4 and 6. In analysing this pattern, we found a connection between the students level of activity and expressing agency. This was found to be in compliance with how Andersson and Norén (2011, s. 8) claims agency can be used to identify students activity and intentions in discourse. The third pattern concerns how students act as agents at various parts in the process of problem solving.
Given that the task is within the grasp of the students, their agency seemed to be strong when working in an investigative landscape withing a Thinking classroom. Choices the teacher makes when choosing tasks, giving hints, and by establishing norms affects students’ possibilities of exercising agency. Teachers can support students agency by being aware of these factors.