Læreres syn på tilbakemeldinger i matematikk: En overgangsfase fra mellomtrinnet til ungdomsskolen
Description
Full text not available
Abstract
I dette studie ønsker jeg å undersøke hvilke faktorer som spiller inn på lærerens formative tilbakemeldinger, for at tilbakemeldingene skal fremme læring og utvikling hos elevene. Tilbakemeldinger er et fenomen som er mye belyst i forskning, men mye at forskningen som kommer opp på feltet er ikke rettet mot et spesifikt fag, og skal derfor rette fokuset mot hvordan tilbakemeldinger kan fremme elevens utvikling av kompetanse i matematikkfaget. Problemstillingens som denne oppgaven skal belyse er «Hva kjennetegner lærerens formative tilbakemeldinger i matematikkfaget knyttet opp mot elevenes overgang fra mellomtrinnet til ungdomsskolen, og hvordan opplever lærerne at tilbakemeldingene påvirker elevenes videre motivasjon, læring og utvikling i matematikkfaget?».
For å besvare denne problemstillingen har jeg gjennomført en intervjuundersøkelse med tre forskjellige matematikklærere, som både jobber på barneskole, ungdomsskole og barne- og ungdomsskole. Dette gjør at jeg får flere innfallsvinkler på hvordan lærerne jobber med tilbakemeldinger knyttet opp mot elevens overgang fra mellomtrinnet til ungdomsskolen.
Et av hovedfunnene for oppgaven er at lærerens formative tilbakemeldinger har som hensikt å kartlegge elevenes kompetanse i matematikkfaget når det kommer til overgangen fra mellomtrinnet til ungdomsskolen. Hvor en av hensiktene er for å redusere avvik i elevenes nåværende matematiske forståelse. I tillegg til dette funnet tar oppgaven også for seg drøfting av ulike faktorer som spiller inn på lærerens tilbakemeldingspraksis.