Læreres tolkning og bruk av utforskende arbeid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3014471Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Med ny læreplan, LK20, implementert i norsk skole fra høsten 2020 har utforskende undervisning fått en enda mer fremtredende plass enn før. Den utforskende tilnærmingen til læring skal ha plass i alle fag, men kanskje i naturfag spesielt. For at undervisningen skal inneholde denne utforskende tilnærmingen og de sentrale utforskende praksisene slik teorien beskriver, fremstår det som viktig at de som underviser faget har en felles forståelse av hva utforskende undervisning innebærer. Etter å ha gått gjennom læreplanen kunne jeg ikke finne en god forklaring på hvordan denne utforskende undervisningen skal praktiseres. Det står mye om hva undervisningen skal avstedkomme, men ikke hvordan man skal komme dit. Jeg har derfor, gjennom en spørreundersøkelse blant lærere som underviser i naturfag på ungdomstrinnet forsøkt å finne ut av hva disse lærerne tolker som utforskende arbeid og hvordan de bruker dette i sin praksis. Resultatene fra undersøkelsen viser at respondentene har en tolkning av utforskende arbeid som ligger tett opp mot det teorien beskriver. De bruker mange sentrale utforskende praksiser i sin hverdag i faget, men noe av praksisene de ser på som i stor grad utforskende er de praksisene de bruker minst i sin undervisning. Det kommer også frem i undersøkelsen at tid er en avgjørende faktor for mer utstrakt bruk av denne typen arbeid.