Læring i forskende partnerskap – det digitale hamskiftet i Larviksskolen. Pilot-/forprosjekt for videreføring 2018-2021
Abstract
I samarbeidet med USN (Universitetet i Sørøst-Norge) er det inngått en intensjonsavtale mellom Larvik kommune og USN. Avtalen beskriver to scenarier for oppstart på forskningsarbeidet mot skolene i Larvik.
• Med eksterne midler fra NFR (Norges Forskingsråd)
• Uten eksterne midler og forskning i mindre omfang.
Larvik kommunes mål med nettbrett 1:1 er økt læring med digitale verktøy i en sm@rt digital skolehverdag, og målgruppene er elever og lærere i grunnskolen i Larvik.
I intensjonsavtalen og Larvik kommunes strategiplan har kommunen skrevet inn følgende forskningsspørsmål:
• Om elevenes læring bedres i de grunnleggende ferdighetene?
• Om det endres og utvikles god undervisningspraksis i Larvikskolen med teknologirike omgivelser i klasserommet?
• Om digitale ressurser øker bruken av varierte læringsmetoder og strategier?
• Om målene i utviklingsplanen nås og om tiltakene i utviklingsarbeidet virker?
• Om det kan observeres en varig endring av undervisningspraksis?
• Om undervisningen fornyes med det digitale samarbeidsverktøyet GfE?
• Om det kan ses kjennetegn på kollektiv læring?
• Om digitale verktøy gir bedre tilpasset opplæring?
For å se nærmere på kommunens spørsmål ble det avtalt å starte opp med et pilotprosjekt, og det innledende forskningsarbeidet ble startet opp uten eksterne midler. Tre av forskerne i forskergruppen har brukt Fou-ressurser fra USN, i tillegg til at det ble gjort en avtale om deling og tilførte forskningsmidler fra Larvik kommune.
Målet for forskningen våren 2017 var at tre skoler skulle arbeide med Lesson Study som strategi for aksjonsforskning og –læring, et samarbeid for forskning i lærende partnerskap. I tillegg ble det utarbeidet en intervjuguide for intervju av lærere og elever, og det ble utarbeidet et spørreskjema for elevene på 6. og 9. trinn. I rapporten er punktene over delt inn i fire underkategorier, som er:
• Nettbrett og læringsledelse
• Nettbrett som verktøy i læringsprosesser
• Nettbrett og arbeidsmiljø i klasserommet
• Nettbrett motivasjon og mestring