• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Sørøst-Norge
  • 6 Skriftserier
  • Skriftserier fra tidligere HiBu, HiVe, HBV og HiT
  • HiT skrift
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Sørøst-Norge
  • 6 Skriftserier
  • Skriftserier fra tidligere HiBu, HiVe, HBV og HiT
  • HiT skrift
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring i en flerspråklig skole :tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell

Palm, Kirsten; Lindquist, Hein
Research report
Published version
Thumbnail
View/Open
skrift2009_3.pdf (319.2Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2439189
Issue date
2009-08-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • HiT skrift [62]
Abstract
Rapporten gir en beskrivelse og en drøfting av hvordan Tøyen skole i Oslo organiserer opplæringen. Tøyen er en grunnskole der over 95 % av elevene har et annet morsmål enn norsk. Omtrent halvparten av skolens lærere er tospråklige. Skolen har valgt en organiseringsmodell med undervisning i aldersblandete klasser hvor ca 80 % av elevene får tospråklig opplæring. Rapporten bygger primært på data som er innhentet gjennom gruppeintervjuer med alle lærere ved skolen og en analyse av noen av skolens styringsdokumenter, men også på data fra observasjoner av undervisning. Resultatene viser at den modellen Tøyen skole har valgt, i all hovedsak må sies å være en god løsning ut fra de utfordringene skolen har i forhold til sitt elevgrunnlag. Modellen er i stor grad forskningsbasert, og kan støtte seg både på internasjonale og nasjonale undersøkelser knyttet til minoritetselever og skoleprestasjoner. Gjennom intervjuene og dokumentene framstår skolen tydelig som en flerkulturell og felleskulturell skole. Modellen muliggjør at nesten alle elever som trenger det, kan få den første lese- og skriveopplæringen på morsmålet sitt. De tospråklige lærerne ved skolen har en mye sterkere og mer likeverdig posisjon i personalgruppa enn det undersøkelser viser fra andre skoler. Skolens modell har samtidig en komplisert struktur, og det er utfordringer knyttet til undervisning i aldersblandete grupper og til inndelingen av elever i ulike grupper ut fra morsmål eller faglig nivå.
Publisher
Høgskolen i Telemark
Series
HiT skrift
Copyright
© The Authors/Telemark University College

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit