Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 41-60 av 199
-
Elevers livsmestring i en digital tilstand: Fire læreres perspektiver
(Master thesis, 2023)Livsmestring er blitt et nøkkelbegrep i LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samtidig har livene elevene skal mestre endret seg radikalt det siste tiåret - med sosiale medier og mobiltelefoner. I denne masteroppgaven ... -
Elevers representasjoner når de løser tekstoppgaver
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan elever på 10. trinn bruker representasjoner og gjennomfører overganger mellom representasjoner når de løser tekstoppgaver. Målet har vært å se på hvordan elever resonnerer når ... -
Elevsamtaler, relasjoner, trivsel og motivasjon - Hvordan ivaretar elevsamtaleskjemaer relasjoner, trivsel og motivasjon, og hvordan kan disse brukes til å bedre elevsamtaler
(Master thesis, 2022)I elevundersøkelsen fra 2019 til dd, og ungdataundersøkelsen fra 2020, viser resultater at stadig flere elever på mellomtrinnet rapportere om redusert motivasjon, mestring og trivsel. Elevsamtaler er arenaer der elever kan ... -
En intervjustudie av NGOers arbeid med digitalt medborgerskap
(Master thesis, 2023)Dette er en intervjustudie av frivillige organisasjoners arbeid med utvikling av digitalt medborgerskap hos unge og om det har overføringsverdi på det arbeidet som skal gjøres i skole og lærerutdanning -
En kvalitativ studie av elevers respons i utforskende matematikkundervisning sett i lys av klassens normer.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet opplever og utrykker opplevelsen av en utforskende undervisningstime i matematikk. For å få innsikt i dette, har vi valgt å undersøke ... -
En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom misoppfatninger og helhetlig matematisk kompetanse
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven tar for seg sammenhengen mellom elevers prestasjoner på en diagnostisk test i brøk og elevers prestasjoner på standardiserte kartleggingsprøver. Problemstillingen er “hvilke sammenhenger kan vi finne mellom ... -
En samfunnsfaglig tilnærming til seksualitetsundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan lærere på ungdomstrinnet opplever, reflekterer og forstår seksualitetsundervisning i samfunnsfaget. Gjennom dybdeintervjuer har lærerne reflektert over samfunnsfagets rolle i undervisning ... -
Et dypdykk i lærerens og elevens hverdag når oljemuseum blir til et klasserom
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på bruk av Norsk oljemuseum som en alternativ læringsarena i naturfag og hvordan læreren bruker for- og etterarbeid i forbindelse med besøket til Norsk oljemuseum. Bruk av alternative ... -
Et kritisk blikk på profesjonsfaglig digital kompetanse : En kvalitativ dokumentanalyse av det norske Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse der jeg ser nærmere på Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), deretter utfører jeg en tematisk innholdsanalyse der begrepet profesjonsfaglig ... -
Et steg i digital retning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om digitalisering av læreres undervisning og digitale kompetanse, i lys av korona-pandemien. Oppgaven ble undersøkt på basis av problemstillingen Hvilke positive endringer har koronapandemien hatt, ... -
Ett undervisningsopplegg i omvendt- og ikke-omvendt undervisning i matematikk
(Master thesis, 2023)I omvendt undervisning blir undervisningen flyttet hjem for å skape rom for utforskende oppgaver i undervisningen på skolen. I denne studien blir et undervisningsopplegg gjennomført i både omvendt- og ikke-omvendt undervisning. ... -
"Even though extensive reading is good...": Investigating Norwegian English teachers’ knowledge of, experiences with, and attitudes towards ER.
(Master thesis, 2023)Extensive reading (ER) as a classroom activity in additional language learning has been given more attention over the last decades. Many scholars have investigated its impact on language learning and found positive results ... -
Fagfornyet vurderingspraksis i kroppsøving
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg forsøkt å skaffe innsikt i hvordan lærere har arbeidet med innføringen av LK20, der fokuspunktet i oppgaven har vært mot læreres vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Jeg vil gi noen avsluttende ... -
Fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fagsamtaler som muntlig vurderingsform.
(Master thesis, 2022)Fagsamtale er en muntlig vurderingsform det finnes lite tidligere forskning på. Jeg har selv erfart at vurderingsformen gir elevene et stort læringsutbytte og at den egner seg godt for å få frem refleksjon hos elevene. ... -
Fantastisk litteratur som ressurs i ungdomsskoleelevers arbeid med folkehelse og livsmestring: En lesning av Terry Pratchetts tre første bøker om Petronella Pine
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker muligheter for bruk av fantastisk litteratur i norskfagets litteraturundervisning og i arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. I arbeidet med folkehelse og livsmestring ... -
Feil som ressurs i matematikk
(Master thesis, 2022)Vår avhandling undersøker om matematikklærere benytter feil som en ressurs i matematikkundervisningen. Vi har dermed kommet frem til problemstillingen: «Benytter matematikklærere feil som en ressurs i matematikkunderv ... -
Film i samfunnsfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har belyst og besvart problemstillingen: «Kan bruk av «Jojo Rabbit» (2019) i samfunnsfagundervisning fremme historiebevissthet og historie empati?». Sammen med denne problemstillingen, og to forskningsspørmål, ... -
Flerspråklig pedagogikk: Perspektiv fra Tredje Kultur Barn i Tamilske språk skoler i Norge
(Master thesis, 2022)This paper examines Norwegian-Tamil multilingual third culture kids in Norway enrolled under LK06, particularly focusing on their relationship to their language of inheritance and/or affiliation, in a Norwegian multilingual ... -
Flerspråklige elevers arbeid med tekstoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke utfordringene flerspråklige elever møter i arbeidet med tekstoppgaver i matematikk, samt å identifisere hvilke ressurser de bruker for å overkomme disse utfordringene. ... -
Flerspråklighet i matematikklasserommet - En kvalitativ studie om matematikklæreres fortellinger og erfaringer fra klasserommet med elever med norsk som andrespråk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ forskningsstudie i samarbeid med forskningsprosjektet MIM (USN, u.å. c). Forskningsgruppen har som mål å finne erfaringsbaserte metoder og redskaper som kan styrke pedagogikken i ...