Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 97-116 av 199
-
«Ja, for det er jo veldig stort mangfold i Norge i dag, liksom» - En kvalitativ studie av to litterære samtaler om Synnøve Solbakken og Skitten Snø i et mangfoldig klasserom
(Master thesis, 2022)I denne studien er det undersøkt: På hvilke måter kan litterære samtaler om klassisk litteratur og migrasjonslitteratur bidra til danning og identitetsutvikling i det mangfoldige klasserommet? Læreplanen slår fast at ... -
"Jeg er jo utdannet pedagog, ikke psykolog". En kvalitativ studie av læreres erfaring med livsmestring og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for innføringen var behovet for utredningen av hva barn og unge vil ha behov for å lære i et ... -
«Jeg er litt usikker på hvordan jeg ivaretar idrettsperspektivet selv egentlig»
(Master thesis, 2023)I denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan ulike kroppsøvingslærere implementerer idrettsaktiviteter i kroppsøvingsundervisning. Bakgrunnen for interessen rundt dette temaet bunner ut i innholdet i læreplanen for ... -
"Jeg er visst litt mye": En undersøkelse om det å være annerledes i boka HERMAN: Historier fra en udiagnostisert hverdag
(Master thesis, 2023)Denne masteavhandlingen posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet barnelitteratur med et leserorientert litteraturteoretisk ståsted. Temaet for masteroppgaven er bildebok og kontroversielle temaer. Materialet som er valgt ... -
«Jeg får bevegelsesglede når vi har mange forskjellige idrettsaktiviteter, fordi da har vi mye bevegelse»
(Master thesis, 2023)Gjennom masterstudiet i grunnskolelærerutdanningen har begrepet bevegelsesglede vært et gjennomgående begrep. Dette er et begrep som har fascinert meg og som jeg anser som viktig for lysten til å delta i bevegelse. Derimot ... -
"Jeg får mer lyst til å lese når jeg går mellom alle de bøkene"
(Master thesis, 2023)Lesing er noe som preger hverdagen vår, både på skolen og i arbeidslivet. Det blir lest timeplaner, lekser, arbeidstider, aviser og bøker. Lesing er et stort tema, og et tema som krever avgrensinger før det kan skrives om. ... -
«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
(Master thesis, 2023)Vårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likninger i matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier i møte med tekstoppgaver i matematikk, ... -
"Jeg skjønner meg ikke på brøk" - En kvalitativ undersøkelse av elevers utvikling av relasjonell forståelse knyttet til brøk og desimaltall.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen forsker på elevers utvikling av forståelse knyttet til brøk og desimaltall. Formålet er å finne ut av om konkretiseringsarbeid og dybdelæring kan fremme en relasjonell forståelse for en mindre ... -
«Jeg vil helst ha bare norsk i norsktimene»
(Master thesis, 2022)Til tross for at utdanningspolitiske styringsdokumenter omtaler flerspråklighet som en ressurs (Kunnskapsdepartementet, 2019; Meld. St. 6 (2012–2013); NOU 2010: 7), viser forskning en gjennomgående manglende bruk av elevenes ... -
«Jeg vil lære matte på norsk, på den norske måten». Elevers storylines om læring i matematikkfaget. Fortellinger fra et flerspråklig klasserom
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien har vært å identifisere storylines ut fra hva elever med ulike språklige og kulturelle bakgrunner forteller om læring i matematikk. Gjennom aksjonsforskning i mitt eget mangfoldige klasserom, over ... -
Kahoot brukt i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere bruker Kahoot i samfunnsfagundervisningen og hva tre lærerne tenker om hvordan skolen tilpasser seg den digitale utviklingen. Skolen og samfunnet blir stadig mer digitalisert, ... -
Kan gaming være med på å uppe gamet? En casestudie av en gaminggruppe på 8.trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har temaet mitt vært bruk av gaming i samfunnsfag. Mer spesifikt har jeg med utgangspunkt i en case, forsøkt å finne svar på hvordan gaming knyttet opp mot læreplanen i samfunnsfag påvirker ... -
Kan læring av personlig økonomi tidlig i ungdomsskolen bidra til å skape motivasjon i matematikk?
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om undervisning som inneholder personlig økonomi kan påvirke elevers motivasjon for å jobbe med matematikk. Tidligere forskning indikerer at undervisning som inneholder ... -
Karrierelæring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Allerede i ungdomsskolen skal elever ta et utdanningsvalg. Karrierevalget skal være gøy og elevene skal kunne kjenne på at man endelig kan få gjøre det man vil og påvirke egen fremtid. Det er en tid der elevene skal bli ... -
Kart i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)En studie av kartets rolle i lærebøker og i samfunnsfagundervisningen. -
«Kjeft hjelper ikke, de gjør det samme neste time». Elevers opplevelse av lærerens kjeftbruk i klasserommet
(Master thesis, 2022)Temaet i denne studien er hvordan elever opplever lærerens bruk av kjeft i klasserommet. Dette er valgt i lys av §9a i opplæringsloven, som sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, ... -
Kjønnslikestilling i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet fra 1969 til 2022
(Master thesis, 2023)Det overordnede temaet for denne oppgaven er bærekraftig utvikling med vekt på kjønnslikestilling. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt om likestilling mellom kjønnene som tema i samfunnsfag. Det har ... -
Kjønnsrollenes arv i kunst og håndverksrommet
(Master thesis, 2022)Formålet med dette prosjektet er i hovedsak bevisstgjøring om hvordan elever og lærere påvirkes av kjønnsroller i faget kunst og håndverk, noe som i annen rekke kan bidra til eventuelle justeringer av hvordan faget ... -
Kognitive utfordringer i møte med programmering
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål, å undersøke hvilke kognitive nivåer som finnes i oppgaver med programmering for to norske læreverk i matematikk. For å dekke det nye kompetansemålet innført ved fagfornyelsen (LK20), vil det ... -
Kongsberg kirke som læringsressurs
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærerne i Kongsberg bruker Kongsberg kirke som læringsressurs i en stedbasert undervisning. Oppgaven er bygd på empirien som er samlet inn gjennom intervju av fire lærere som underviser ...