Fantastisk litteratur som ressurs i ungdomsskoleelevers arbeid med folkehelse og livsmestring: En lesning av Terry Pratchetts tre første bøker om Petronella Pine
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3114932Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker muligheter for bruk av fantastisk litteratur i norskfagets litteraturundervisning og i arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. I arbeidet med folkehelse og livsmestring har det blitt valgt å fokusere på overordnete temaer «ansvarlig livsvalg», «identitet og selvbilde» og «verdivalg». I begrensningen av tematikk ble det valgt å knytte «ansvarlig livsvalg» til autonomi med fokus på Ann Heberleins fokus på ansvar og Albert Banduras teorier om agens og handlemulighet. «Verdivalg» ble tilknyttet Gert Biestas kategorier sosialisering og subjektivering. Utforskning av litteraturdidaktiske muligheter ble begrenset til litterære samtaler med Joseph A. Appleyards kategori the thinking reader som bakgrunn. Teori om fantastisk litteratur tok hovedsakelig utgangspunkt i J.R.R. Tolkiens «On fairy-stories».
Kategoriene «verdier», «identitet», «handlemulighet» og «magi» ble brukt som grunnlag for en analyse av Terry Pratchetts tre første bøker om Petronella Pine: Skrellingene (Pratchett, 2003/2004), En hatt full av himmel (Pratchett, 2004/2005) og Vintersmeden (Pratchett, 2006/2008).
Studien er basert på teori om fantastisk litteratur, litteraturdidaktikk og de utvalgte temaene i folkehelse og livsmestring. Disse blir presentert i teorikapittelet, samtidig som en kort redegjørelse for metode til den litterære analysen. Studien gjennomfører en litterær analyse av de tre første bøkene om Petronella Pine (Pratchett, 2003/2004; 2004/2005; 2006/2008). Teori presentert i teorikapittelet, artikler fra bakgrunn og forskning, og funn gjort i den litterære analysen blir drøftet i sammenheng med læreplanen i norsk og læreplanens overordnede del, med fokus på folkehelse og livsmestring og læreplanens verdigrunnlag. Til slutt drøftes didaktiske muligheter, hvordan funn i analysen kan belyse tematikk tilknyttet folkehelse og livsmestring og som kan anvendes i litteraturundervisning i form av litterære samtaler.