Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 89-108 av 199
-
I hvilken grad gjenspeiles islams mangfold i norske lærebøker for ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)Lærebøker er som et vindu åpnet mot en hel verden av kunnskap. Elever, lærere og skolen som en utdanningsinstitusjon er alle en del av et komplekst system som blir gjensidig påvirket av de innblandede partene. En sentral ... -
Identifisering og utvikling av elever med stort læringspotensial i naturfag
(Master thesis, 2023)Opplæringsloven §1-3 (1998) sier at alle elever har rett på en tilpasset opplæring. Elever med stort læringspotensial har blitt og blir ofte ansett som en gruppe elever som «klarer seg selv». Målet med denne masteroppgaven ... -
--Ingen tittel--
(Master thesis, 2022) -
--Ingen tittel--
(Master thesis, 2022) -
Inn i det ukjente? En studie av bruk av filmen «Frost 2» i undervisning om samiske perspektiver på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om samiske innhold i grunnskolens opplæring. Jeg var interessert i hvordan ambisjonene om å inkludere samiske perspektiv i undervisningen kan operasjonaliseres i konkrete undervisningspraksiser. ... -
Instagram-romanens potensiale for litteraturundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er Instagram-roman, samspillet mellom modaliteter og den digitale romanens potensiale for litteraturundervisning på ungdomstrinnet. Studien undersøker problemstillingen: «Hvilken betydning har ... -
Integrating segmental and suprasegmental aspects of pronunciation in Norway's Lower Secondary English classroom
(Master thesis, 2022)This research study investigates pronunciation teaching among English teachers at Norwegian lower secondary schools. The study aims to find out how much English teachers integrate pronunciation into their teaching, with ... -
Intercultural competence in Norwegian schools; Developing the corresponding attitudes
(Master thesis, 2023)Oppgaven utforsker norske elevers holdninger til andre kulturer og om de stemmer overens med idealene som forskningsfeltet Interkulturell Kompetanse presenterer. Oppgaven baserer seg i hovedsak på Michael Byram sin modell ... -
«Ja, for det er jo veldig stort mangfold i Norge i dag, liksom» - En kvalitativ studie av to litterære samtaler om Synnøve Solbakken og Skitten Snø i et mangfoldig klasserom
(Master thesis, 2022)I denne studien er det undersøkt: På hvilke måter kan litterære samtaler om klassisk litteratur og migrasjonslitteratur bidra til danning og identitetsutvikling i det mangfoldige klasserommet? Læreplanen slår fast at ... -
"Jeg er jo utdannet pedagog, ikke psykolog". En kvalitativ studie av læreres erfaring med livsmestring og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for innføringen var behovet for utredningen av hva barn og unge vil ha behov for å lære i et ... -
«Jeg er litt usikker på hvordan jeg ivaretar idrettsperspektivet selv egentlig»
(Master thesis, 2023)I denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan ulike kroppsøvingslærere implementerer idrettsaktiviteter i kroppsøvingsundervisning. Bakgrunnen for interessen rundt dette temaet bunner ut i innholdet i læreplanen for ... -
"Jeg er visst litt mye": En undersøkelse om det å være annerledes i boka HERMAN: Historier fra en udiagnostisert hverdag
(Master thesis, 2023)Denne masteavhandlingen posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet barnelitteratur med et leserorientert litteraturteoretisk ståsted. Temaet for masteroppgaven er bildebok og kontroversielle temaer. Materialet som er valgt ... -
«Jeg får bevegelsesglede når vi har mange forskjellige idrettsaktiviteter, fordi da har vi mye bevegelse»
(Master thesis, 2023)Gjennom masterstudiet i grunnskolelærerutdanningen har begrepet bevegelsesglede vært et gjennomgående begrep. Dette er et begrep som har fascinert meg og som jeg anser som viktig for lysten til å delta i bevegelse. Derimot ... -
"Jeg får mer lyst til å lese når jeg går mellom alle de bøkene"
(Master thesis, 2023)Lesing er noe som preger hverdagen vår, både på skolen og i arbeidslivet. Det blir lest timeplaner, lekser, arbeidstider, aviser og bøker. Lesing er et stort tema, og et tema som krever avgrensinger før det kan skrives om. ... -
«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
(Master thesis, 2023)Vårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likninger i matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier i møte med tekstoppgaver i matematikk, ... -
"Jeg skjønner meg ikke på brøk" - En kvalitativ undersøkelse av elevers utvikling av relasjonell forståelse knyttet til brøk og desimaltall.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen forsker på elevers utvikling av forståelse knyttet til brøk og desimaltall. Formålet er å finne ut av om konkretiseringsarbeid og dybdelæring kan fremme en relasjonell forståelse for en mindre ... -
«Jeg vil helst ha bare norsk i norsktimene»
(Master thesis, 2022)Til tross for at utdanningspolitiske styringsdokumenter omtaler flerspråklighet som en ressurs (Kunnskapsdepartementet, 2019; Meld. St. 6 (2012–2013); NOU 2010: 7), viser forskning en gjennomgående manglende bruk av elevenes ... -
«Jeg vil lære matte på norsk, på den norske måten». Elevers storylines om læring i matematikkfaget. Fortellinger fra et flerspråklig klasserom
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien har vært å identifisere storylines ut fra hva elever med ulike språklige og kulturelle bakgrunner forteller om læring i matematikk. Gjennom aksjonsforskning i mitt eget mangfoldige klasserom, over ... -
Kahoot brukt i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere bruker Kahoot i samfunnsfagundervisningen og hva tre lærerne tenker om hvordan skolen tilpasser seg den digitale utviklingen. Skolen og samfunnet blir stadig mer digitalisert, ... -
Kan gaming være med på å uppe gamet? En casestudie av en gaminggruppe på 8.trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har temaet mitt vært bruk av gaming i samfunnsfag. Mer spesifikt har jeg med utgangspunkt i en case, forsøkt å finne svar på hvordan gaming knyttet opp mot læreplanen i samfunnsfag påvirker ...