Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 8-27 av 199
-
Berekraftig sjølvutvikling - ein studie av korleis elevar posisjonerer seg i tekstar etter lesing av økosentrisk skjønnlitteratur
(Master thesis, 2023)Problemstillinga for denne masteroppgåva er som følgjer: korleis posisjonerer elevar seg etter lesing av økosentrisk litteratur, der det antroposentriske og det økosentriske synet på naturen blir stilt opp mot kvarandre? ... -
Bruk av konkreter på ungdomstrinnet - barnslig eller spennende?
(Master thesis, 2023)interesse er en følelse av tiltrekning eller nysgjerrighet rundt en bestemt aktivitet, emne eller fagfelt (Hidi & Renninger, 2006, s.112). Jeg har gjennom denne studien forsøkt å finne årsaker til hvordan interesseutviklingen ... -
Bruk av omvendt undervisning for bedre TPO
(Master thesis, 2022)Dette er en eksplorativ casestudie som ser på hvordan omvendt undervisning kan brukes for å øke mestringsforventning og motivasjon for elever med lav måloppnåelse i matematikk. Til grunn for studien ligger et ... -
Bruken av geografi i historiefremstillinger i lærebøker
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i samfunnsfag undersøker hvordan lærebøker på ungdomstrinnet bruker geografi i sine historiefremstillinger. Målet er å sette et søkelys på sammenhengene i samfunnsfaget, fordi samfunnsfaget i grunnskolen ... -
Bruken av historiske filmer i klasserommet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven forsøker å besvare og belyse følgende problemstilling: «Hvordan kan man bruke historiske filmer i undervisningen for å fremme læring og kritisk tenkning hos eleven, og på hvilken måte kan historiske filmer ... -
Communicate or Die!: Keep Talking and Nobody Explodes, EFL Learning and Willingness to Communicate
(Master thesis, 2022)The willingness to communicate (WTC) of young learners is influenced by several factors, such as situational factors, motivation, lack of confidence, and anxiety. Numerous researchers have examined possible theories and ... -
"Da var det de n-greiene igjen da" - En kvalitativ studie om hva som kjennetegner elevers matematiske diskurs i overgangen mellom aritmetikk og algebra
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt elevers arbeid med problemløsingsoppgaver i algebra, og hensikten har vært å få innsikt i elevers diskurs. Innsikten i elevenes arbeid har blitt brukt til å finne ut hva som kjennetegner en ... -
«Dannelse gjennom litteratur» - En kvalitativ studie av danningsgrunnlaget i tekster og tilhørende tekstoppgaver
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med studien er å undersøke hvordan et utvalg tekster og tilhørende tekstoppgaver fra Aschehoug univers inviterer til elevers danningsprosess i norskfaget på 10. trinn. Studien søker å avdekke hvordan ... -
Dataspill i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er bruken av dataspill til historieundervisning på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan dataspill brukes som didaktisk metode i samfunnsfag innenfor historieundervisning?». ... -
Dataspill som utgangspunkt for samtale om kristendommen i KRLE- undervisning
(Master thesis, 2022)Formålet med oppgaven er å diskutere i hvilken grad digitale spill kan fungere som et utgangspunkt for å snakke om kristne elementer i KRLE- undervisning. Oppgaven bygger på en multimodal analyse av dataspill, som trekker ... -
De som vil - men ikke klarer. En kvalitativ casestudie av hvordan norsk skole håndterer skolevegring på individ- og systemnivå
(Master thesis, 2022)En kvalitativ studie av hva man i norsk skole gjør både i klasserom og på systemnivå for å håndtere skolevegringsproblematikk. Lærere, fagarbeidere og ledere i skolen beskriver tiltak som gjøres i dag, og hva de tenker om ... -
Demokrati og medborgerskap i lærebøker
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av lærebokserien Relevans skrevet for ungdomstrinnet. Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hvilke perspektiver på demokrati og medborgerskap som kommer til utrykk ... -
Demokrati og medborgerskap: Utviklingen av demokrati og medborgerskap i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Det overordnede temaet for denne oppgaven er demokrati og medborgerskap. Dette er et av tre nye tverrfaglige temaer som ble innført med Fagfornyelsen. Demokrati og medborgerskap er særdeles viktige temaer i dagens samfunn, ... -
Den usynlige ansvarsgrensen
(Master thesis, 2023)Flere studier fra senere tid viser at skole-hjem samarbeid har fått en større rolle i barnas skoleløp og er en viktig faktor til at barn gjør det bra på skolen (Bæck. 2019). Selv om forskningen viser til dette, er det ... -
«Det er ikke mye tid for ‘’leke’’ i ungdomstiden, men hvis vi skulle så kan man …»: En studie av hvilke erfaringer elever på 9. trinn har med lek i naturfag
(Master thesis, 2023)Læring gjennom lek er noe som får mye oppmerksomhet i barnehage og hos de yngre i skolen, og forskning tyder på at dette er noe som kan ha mange fordeler. Samtidig er ungdomsskolen preget av stadig økende press og stress, ... -
Det herre med lesing kommer ikke over natta
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan et utvalg norsklærere tilpasser leseopplæringen for elever med lesevansker på mellomtrinnet. For å svare på problemstillingen min trengte jeg å finne norsklærere og få et ... -
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har vi forsket på hvordan lærerens didaktiske valg i arbeid med folkehelse og livsmestring, stimulerer til elevenes egen opplevelse av livsmestring. Bakgrunnen for valg av tema i vår ... -
Developing Identity Development in English Classroom: A study implementing interdisciplinary topics with the help of YA fiction
(Master thesis, 2023)Young adults meet different challenges in school and society, where bullying and poor life quality affect the understanding of identity development. Therefore, our thesis will focus on how English teaching at secondary ... -
Didaktiske perspektiver ved bruk av digitale læringsressurser for elevenes dybdelæring.
(Master thesis, 2020)Gjennom kvalitativt dominert studie har lærer og elevers erfaringer og refleksjoner kommet frem knyttet mot anvendelse av digitale læremidler – og læringsressurser rettet mot elevenes dybdelæring. Formålet med studien er ... -
Digitale apper i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse de ulike fordeler og ulemper man som lærer kan støte på ved å bruke apper og spill i samfunnsfaget. Gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan digitale apper bidra til en ...